همانطور که میدانیم امروزه اکثر کودکان و نوجوان بیشتر وقت خود را به پای رایانه هایشان میگذرانند، و در این بین کم نیستند عده ای که وقتشان را با بازی های کامپیوتری پر میکنند، گویی که بازی جزیی از زندگی آنها شده است اما شکل و تنوع این بازی ها از دوره ای به دوره دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است اما در بین آنها شباهت ها و یکدستی هایی نیز وجود دارد. از طرفی بازی های رایانه ای، به عنوان رسانه ای مدرن، سبک زندگی افراد را به صورت نمادین نشان میدهد که نشاندهنده فرهنگ حاکم در جامعه است. فرهنگی که اگر منتقل شود، تحقق اهداف بعدی را محقق میکند.
اما این دوران مهمترین دوران شکل گیری خصوصیات کودکان و نوجوانان است. همان طور که یک بازی کامپیوتری میتواند تاثیرات مخربی بر روحیه این افراد داشته باشد، میتواند به رشد و شکوفایی آنها نیز کمک کند.
از طرف دیگر میتوانیم بگوییم که امروزه بازی های کامپیوتری فقط ابزاری برای سرگرمی افراد نیستند بلکه یکی از بزرگترین صنایع دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. اما در کشور ما چون شناخت اندکی نسبت به این صنعت وجود دارد، این امر باعث شده تا بیشتر افراد، بازی های رایانه ای را مخصوص کودکان و نوجوانان بدانند و آن را تفریحی برای اوقات فراغتشان بدانند، اما میدانیم موضوع فراتر از این ها میباشد.
اما حال چه کاری میتوانیم برای کمک به کودکان و نوجوانان انجام دهیم؟
همانطور که میدانیم، امروزه اکثر بازی ها خشن هستند باید بدانیم که این بازی ها چه تاثیری بر روحیه این افراد میگذارد؟
آیا بیشینه لذتی که برایشان دارد به تاثیراتی که بر روح و روان آنها میگذارد می ارزد یا خیر؟
این افراد در این سن تجربه چندانی ندارند چگونه می تواند یک بزرگسال به آنها کمک کند تا بتواند آنها را متقاعد کند؟
تولید کنندگان بازی های کامپیوتری چه نکات اخلاقی را باید رعایت کنند؟
حال اگر کودک یا نوجوان از بازی های ساخت دیگر کشورها استفاده کند، تاثیری که این افراد از فرهنگ دیگر جوامع میگیرند چگونه است؟
چه مسایل اخلاقی را برای ساخت بازی های کامپیوتری باید در نظر بگیریم؟
خوشحال میشم در این خصوص نظر بدید J
منبع شناسی:
خودم
www.tebyan.net