دانلود خودکار عکس های پروفایل وایبر

شاید روی چالش های اخلاقی وایبر بحث های زیادی شده باشد، اینکه شرکتی مستقر در اسراییل است و در اطلاعات کاربران جاسوسی می کند وبه دلیل دشمنی های موجود  بین دو کشور در دسترس قرار گرفتن اطلاعات کاربران ایرانی توسط شرکت های اسراییلی صلاح نیست یا در مورد ناهنجاری های به وجود آمده توسط وایبر بحث شده است اما دلیلی که سبب شد من این موضوع را برای ارائه در وبلاگ انتخاب کنم یکی از امکانات وایبر بود، که به نظر من به حریم خصوصی آسیب می زد این امکان  که عکس های پروفایل اشخاص در وایبر به صورت خودکار در گوشی در پوشه ای به اسم user photo دانلود می شود مگر اینکه کاربر خود به تنظیمات وایبر رفته و تیک پیش فرض دانلود خودکار عکس ها را بردارد تا عکس های جدید دانلود نشود

اینکه اشخاص وقتی عکس خود را در پروفایلشان قرار می دهند حتما احتمال  این را داده اند که عکسشان ممکن است توسط اشخاص برداشته شود  با این موضوع که عکس آنها بدون محدودیت در تمام گوشی های افرادی که شماره ی آن فرد را دارند ذخیره شود متفاوت است.

با توجه به اینکه شماره ی کاربر ممکن است در گوشی بسیاری از افراد ذخیره شده باشد حتی بدون اینکه فرد مطلع باشد.

البته مسایل اخلاقی که در مورد عکس ها و نقض حریم شخصی افراد در اینترنت وجود دارد بیشتر مربوط به شناسایی افراد است یعنی بتوانیم از روی عکس هویت افراد را در عکس های مختلف مشخص کنیم. اما همین که عکس ها به طور خودکار و حتی بدون خواست اشخاص (کسانی که عکس در گوشی شان ذخیره می شود) نقض حریم خصوصی است و به خصوص در فرهنگ ما شاید مسئله ی مهمی باشدو برای حل این مشکل وایبر می بایست این امکان را بردارد یا حداقل تیک آن که به طور پیش فرض زده شده است را بردارد، حتی بسیاری از افراد نمی خواهند گوشی تلفن آنها پر از عکس های پروفایل کاربرانی شود که مرتب عکسشان هم عوض می شود و عکس های بیشتری دانلود می شود. حتی اگر بگوییم که شخص می تواند بعد از نصب وایبر برود و این تیک را هم بردارد باز این مسایل وجود دارد چراکه اولا به محض اولین وصل شدن به این شبکه ی اجتماعی عکس تمام contact های ما که در این شبکه ی اجتماعی عضو هستند دانلود می شود، ثانیا کاربرانی که تازه عضو شده اند معمولا ازین که میتوانند این تنظیمات را عوض کنند بی اطلاعند و آلبومی پر از عکس کاربران در گوشی آنها ایجاد می شود.

نظرات 8 + ارسال نظر
nazly سه‌شنبه 11 آذر 1393 ساعت 21:47

درود بر شما دوست عزیز
سوالی ک برام پیش اومده و در وایبر با مشکل روبه رو شدم اینه ک میتونیم کاری کنیم که فقط مخاطب های خودمون عکس پروفایلمونو ببینم نه هر کسی ک شمارمونو سیو کرده باشه؟؟؟؟؟
ممنون میشم کمکم کنین
nazly1359@gmail.com

فهیمه جامی یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 16:57

سوالی دارم برای من تو وایبر گروها تقریباهمه عکس داشتن الان یکی یکی عکساشون میره توی گوشی من دلیلش چیه وراه حل ویروس گرفته آیا؟

Aynaz چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 19:11

من تازگی ها متوجه شدم که عکس پروفایل وایبرم به صورت خودکار روی گوشی های اکانت های گوشیم سیو میشود میخواستم راه جلوگیری شو بدونم که عکس پروفایلم روی گوشیشان سیو نشود؟؟
یه موضوع دیگه هم اینه که عکس های پروفایل های اکانت های گوشیم هم یکسری هایشان روی گوشی اکانت های دیگر وایبرم در گوشیشان سیو میشود در صورتی که اونها اصلا شماره ی همدیگر راهم ندارند اما عکس ها خود به خود سیو شده باید چیکار کنم که اینجوری نشه لطفا جوابم را بدهید؟؟؟؟

bahar جمعه 18 مهر 1393 ساعت 12:18

تکنولوژی روزبه روز درحال پیشرفته ومانمیتونیم کسی رومنع کنیم مهمترین مسئله آموزش نحوه ی صحیح استفاده از این نرم افزارهاست. باید قبل ازاینکه به دست مردم برسه اوناروآگاه کردوگرنه بعداز رایج شدن وجاافتادنش تبدیل به یک معضل میشه و به اصطلاح کارازکارمیگذره

آرش باقردائی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 23:37

شاید این کار وایبر کمی مشکل اخلاقی داشته باشد ولی این کار به نظر بنده نقض حریم شخصی نیست، چون کاربر با اختیار خودش این عکس را به عنوان عکس پروفایلش قرار داده (یعنی کنترل و اختیار بر روی جریان اطلاعات شخصی‌اش داشته)و ذخیره خودکار آن بر روی گوشی افراد نمی‌تواند نقض حریم شخصی باشد.

البته مسلما وایبر در قسمت‌های دیگر حریم شخصی افراد را نقض می‌کند، مثلا وقتی افراد، گروهی در وایبر تشکیل می‌دهند شماره تلفنی که با آن در وایبر ثبت نام کرده‌اند بدون اینکه از آن‌ها اجازه‌ای گرفته شود برای تمام افراد گروه قابل مشاهده است.

یک مورد دیگر درباره تهدیدات این دسته نرم‌افزارها، بحث داده‌کاوی اطلاعات است. وقتی استاد درباره استفاده نکردن از وایبر به دلیل اسرائیلی بودن آن سخنانی را در کلاس مطرح کرد یکی از دوستان گفت حالا مگه ما چه چیزی در وایبر مینویسیم که بخواهد برای اسرائیل مهم باشد. این حرف از این نظر اشتباه است که، درست است مهم نیست که هر کدام از ما به صورت انفرادی به چه چیزی فکر می‌کنیم و چه اعتقاداتی داریم،‌ ولی اینکه یک جامعه به چه چیزی فکر می کند و چه واکنش‌هایی نسبت به اتفاقات سیاسی و اجتماعی در سطح ملی و جهانی دارد بسیار مهم است، که امکان انجام این کار در هیچ زمان دیگری مانند امروز به این دقت و وسعت امکان پذیر نبوده است.

مشکل وایبر اینه که سیاست های اون opt out، مثلا همین موردی که اشاره کردید راجع به شماره تلفن های افراد در گروه ها که قابل مشاهده هستند. در تنظیمات آن می توان کاری کرد که فقط اسم نشان داده شود و شماره قابل مشاهده نباشد.
بله موافقم این که حجم عظیم اطلاعاتی که در وایبر رد و بدل می شود ، برای داده کاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند. در این مورد بسیار صحبت شده است. با توجه به اینکه این نرم افزار به دلایل ارزانی جذابیت و... در جامعه جا افتاده است، و استفاده کنندگان فقط افرادی نیستند که تحصیلات کامپیوتری دارند و در نتیجه نمی دانند که اطلاعات به ظاهر بی ارزش آنها وقتی به طور گسترده مورد تحلیل قرار بگیرد چه نتایجی دارد، باید علاوه بر اطلاعرسانی در این مورد در مورد سیاست های دیگر آن که به نظر نادرست می آید صحبت کرد که استفاده از آن محدود یا حداقل با هوشیاری باشد. در مورد موضوع مورد بحث من یعنی دانلود خودکار عکس این کار برخلاف شما به نظر من تا حدودی نقض حریم خصوصی است، درست است که شخص به اختیار خود عکس را قرار می دهد، حتی وقتی ما در اینترنت صفحه ی وبسایتی را به طور کامل ذخیره می کنیم در پوشه ای تمامی عکس های به کار رفته شده در آن وبسایت ذخیره می شود و مسلما عکس کاربرانی که در این صفحه است هم دانلود می شود اما فرق آن این است که اولا عکس ها اکثرا thumbnail هستند و ثانیا شخص با اختیار خود صفحه یا عکس را ذخیره می کند، اما در وایبر عکس ها با همان کیفیت عکس اصلی و بدون درخواست کاربر در گوشی اش ذخیره می شود.
البته همانطور که اشاره کردید مهمترین تهدید این شبکه بحث داده کاوی اطلاعات است که مقالاتی در این زمینه در اینترنت وجود دارد.

reyhane tarlani جمعه 6 تیر 1393 ساعت 22:33

وقتی که خانه از پایه ویران است میتوان راجع به در و پنجره آن حرف زد؟؟؟دانلود عکس به صورت خودکار؟؟؟نگاه ریز بینانت واقعا خوب و زیباست.اما به نظر من وقتی باید راجع به قضیه ای اینقد ریزبینانه صحبت کرد که اساسش درست باشد.وقتی اصلا حتی خود کشورهای مخترع از آن به خوبی یاد نمیکنند.دیگه چه انتظاری میتوان داشت؟؟متاسفانه استفاده از اینجور نرم افزارا هم گسترش پیدا کرده که باید با نگاه ژرف تری به این مساله نگریست.به نظر من خود کاربر مهم ترین رکن این قضیه است چون باید دلیل و هدف خود را ار کاربری بداند.

این ضرب المثل شاید درست باشد ولی نه در قضیه ای که بین مردم جا افتاده و باید در جهت محدود کردن استفاده از آن تدابیری اندیشید . اساس بسیاری از مسایلی که مردم در آن دخیل هستند درست نیست، مثلا همین فیس بوک اما باید در مورد تک تک مسایل و مشکلات موجود در آن بحث کرد ، حتی به این دلیل که اگر روزی خواستیم مشابه آن را در داخل تولید کنیم این مسایل وجود نداشته باشد.
بله اینکه کاربران مهمترین رکن قضیه هستند حرفی نیست، مثلا همینکه بدون خواندن سیاست های حریم شخصی نرم افزار ها سریع از آن می گذرند .

بهناز حکیمی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 09:41

یک سرویس پیامی با نام blink وجود دارد و به این صورت عمل می کند که با استفاده از آن می توان تصویر، متن، فیلم و پیام های صوتی را فرستاد.
یکی از مزایای blink این است که پیام ارسال شده بعد از اولین مشاهده در تلفن طرف مقابل حذف می شود، یعنی با استفاده از تنظیم هایی که اعمال می کنیم برای موارد ارسالی تنظیم کنیم که چه زمانی از گوشی طرف مقابل پاک شود. بنابراین اگر کسی علاقمند به استفاده از این گونه برنامه هاست و پیام هایی که می فرستد هم برایش مهم است که در گوشی های مختلف ذخیره نشود می تواند از همچنین برنامه هایی با این قابلیت ها استفاه کند و هم اینکه به نوعی از وایبر هرچند با قابلیت های متفاوتی که دارند، استفاده نکنیم که به نوعی اطلاعات ما به خطر بیافتد. blink در خاور میانه بسیار محبوب است.
blink توسط شرکت یاهو خریداری شده است اما یاهو تصمیم گرفته است این شرکت را تعطیل کند.

عاطفه نوروزی جمعه 30 خرداد 1393 ساعت 23:25

به موضوع جالبی اشاره کردید. گسترش استفاده ی مردم از تلفن های همراه هوشمند استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل را افزایش داد. امروزه افراد علاوه بر عضو شدن در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک از اپلیکیشن های نظیر viber ، whatsapp و ... در گوشی های تلفن همراه خود به صورت مستمر استفاده می کنند. شاید علت استفاده ی بسیار زیاد مردم از این شبکه ها و بخصوص اپلیکیشن وایبر تعرفه ی بالای پیامک و زنگ مخابرات است ، همچنین اینکه این اپلیکیشن رابط کاربر بسیار خوبی دارد و پیام ها اکثرا بدون مشکل و تاخیر می رسد و در موقع تماس نیز کیفیت صدا خوب است، در چنین شرایطی وقتی هزینه افراد با این اپلیکیشن ها پایین می آید استفاده از آن بدون تحقیق و آگاهی گسترش پیدا می کند، افراد حتی بدون اینکه موقع نصب نحوه ی حفاظت از حریم خصوصی توسط نرم افزار را بخوانند سریعا آنرا برای تسریع نصب قبول می کنند پس می توانیم بگوییم کاربران هم در نقض حریم خصوصیشان مقصرند، با توجه به شرایط به وجود آمده دور از انتظار نیست که از کاربران بخواهیم قبل از نصب privacy policy نرم افزار را بخوانند جهت خواندن آن می توانید به http://viber.com/privacypolicy.html مراجعه کنید، مثلا در قسمتی گفته شده که ما اطلاعاتی که از شما ذخیره کرده ایم را به هیچ اصلاحلا third-parties یا همان شرکت یا بخش دیگری نمی دهیم مگر آنکه مخالف قوانین باشد!! یا... . بهترین راه جهت کاهش استفاده ی مردم از این نرم افزارها سعی در ایجاد و جا انداختن نرم افزارهای داخلی جایگزین است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد