آیا جوانان دغدغه حریم خصوصی دارند؟

به نظر می رسد ما به جهانی نزدیک می شویم که در آن چه بخواهیم چه نخواهیم هر جنبه از زندگی ما ثبت می شود و داده هایی که از طریق اینترنت به اشتراک می گذاریم، کنترل خود را بر روی آن از دست می دهیم.

گزارشگر یورونیوز: “ما حجم عظیمی از اطلاعات شخصی را روی اینترنت و دیگر شبکه ها به اشتراک می گذاریم. بنابراین آیا حریم خصوصی مفهومی مربوط به گذشته است؟

مارک زاکربرگ موسس شبکه اجتماعی فیس بوک بر این تصور است که عمر حریم خصوصی پایان یافته است. اما یک گروه پژوهشگر ایتالیایی چندان مطمئن نیست. این گروه سرگرم کار بر روی کاربردی از تلفن همراه است، که امکان کنترل داده های شخصی را به کاربرانش می دهد.

ماتیا برنامه ریز کاربرد جدید تلفن های همراه می گوید: “همه افرادی که به خاطر حریم خصوصی خود از فیس بوک استفاده نمی کنند، ممکن است در این کار تجدید نظر کنند. زیرا آنها از امکانی برخوردار خواهند شد که دقیقا بدانند چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند.”

این کاربرد تلفن همراه در انجمنی متشکل از هشتاد خانواده در شهر ترنتو در ایتالیا آزمایش شده است. هر خانواده یک تلفن هوشمند دارد که اطلاعات مربوط به زندگی شان را جمع آوری می کند. فابریزیو مدیر این طرح است که “آزمون تلفن همراه در یک شبکه داخلی” نام دارد.

فابریزو آنتونلی مدیر طرح: “ابزاری که به کار می بریم انبار اطلاعات شخصی نام دارد که در حقیقت صندوقی ایمن و حاوی مجموعه اطلاعات شخصی است و هر فرد می تواند دوره های مختلف زندگی خود را در آن ببیند و بداند که چه کسانی و در چه زمانی و برای چه هدفی اصلاعات او را مورد استفاده قرار داده اند.”

این پژوهش بر اساس اصول مربوط به “طراحی مشارکتی” پیش رفته و همه اعضای انجمن در آن شرکت دارند. این انجمنی واقعی است، به نحوی که اعضای آن قبل از شرکت در طرح با هم آشنا می شوند. اریکا پاریس که مدیر این انجمن است می گوید: “مردم می توانند از این ابتکار بسیار بیاموزند زیرا در جریان طرح آنها به میزان حقیقی داده ها پی می برند. چه در مورد کاربردهای دیگر تلفن هوشمند و چه در مورد کاربرد مورد آزمایش ما.”

این طرح در ترنتو در آزمایشگاه های ای آی تی، به پیش می رود که متعلق به “انجمن دانش و نوآوری ک. آی.سی” یعنی شبکه پژوهشی مورد حمایت اتحادیه اروپاست. آن ها برای پر کردن شکاف بین نوآوری و بازار تلاش می کنند.”

ماتیا برنامه ریز کاربرد جدید تلفن های همراه: “در ایالات متحده آمریکا، برخی عوامل فرهنگی، نوآوری ها را تسهیل می کنند. اما در اروپا هنوز روحیه “آزمایش و شکست و تلاش دوباره” به فرهنگ ما تبدیل نشده است.”

یکی از اهداف این طرح، توسعه کیفیت زندگی مردم از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات است. پژوهشگران امیدوارند بتوانند از روندهای اجتماعی آینده سبقت بگیرند.

فابریزو آنتونلی مدیر طرح: “امروزه شبکه های اجتماعی خود و کاربران خود را مطابق با روندهای جامعه جهانی تنظیم می کنند. اما این نکته از اهمیت فزاینده ای برخوردار است که با توجه به سطح اعتماد بالایی که در جوامع محلی وجود دارد، نقش این جوامع در مقایسه با معیارهای جهانی باید مرتبا مورد بازبینی قرار گیرد. در جوامع محلی فیلتر کردن اطلاعات توسط خود مردم صورت می گیرد و این یک حمایت محلی از اعضای آن جامعه است.”

منبع: persian.euronews.com

مرگ فیسبوک تا سال 2017 فرا می رسد

 مرگ فیسبوک تا سال 2017 فرا می رسد: 

 دغدغه حریم خصوصی محبوبیت فیسبوک را به چالش می کشد کاهش محبوبیت جهانی فیسبوک در میان کاربران دلایل متعددی دارد.

 مطالعات صورت گرفته در مورد فیسبوک نشان می دهد که این شبکه اجتماعی عامل بروز بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های روحی در افراد است. اما مسئله امنیت و حریم خصوصی مهمترین موضوعیست که باعث دل بریدن کاربران فیسبوک از این شبکه اجتماعی می شود

ادامه مطلب ...

فروشگاه اینترنتی

همانطور که همه ما می دانیم استفاده از فروشگاه های اینترنتی از نظر وقت و هزینه بسیار به صرفه هستند چون باعث می شوند زمان، انرژی و هزینه ای را که برای رفت و آمد به مراکز خرید می گذاریم را کم کنند. اما با این حال چرا استفاده از فروشگاه های اینترنتی کم است؟ چرا گرایش مردم به این فروشگاه ها کم است؟ آیا دلیل آن عدم آگاهی افراد به وجود این سایت ها است یا عدم اطمینان افراد به اینگونه سایت ها است؟

یک فروشگاه اینترنتی خوب باید بتواند کالاهای مرغوب با قیمت مناسب ارائه کند، تنوع محصولات داشته باشد، امکان مرجوعی کالا داشته باشد، کالا خریداری شده را در کمترین زمان درب منزل تحویل دهد.

اما سه مسئله مهم  وجود دارد که باید به درستی رعایت شود تا از خریدمان احساس رضایت کنیم یکی از این مسایل قابل اعتماد بودن سایت است یعنی بدانیم با یک سایت معتبر در حال معامله ایم و این سایت یک سایت جعلی نیست و محصول خریداری شده حتما به دست ما می رسد. مسئله مهم دیگر نقل و انتقال پول در این فروشگاه ها است. چگونه به راحتی پول را پرداخت کنیم و مطمئن باشیم پول به حساب آنها واریز شده است؟ و آخرین مسئله میزان حفظ حریم خصوصی است. چگونه یک سایت از اطلاعات خرید ما محافظت می کند؟ آیا تدابیری برای آن اندیشیده شده است؟

شاید با دانستن پاسخ صحیح این پرسش میل و رغبت بیشتری برای خرید از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم به  طور مثال:

آیا سازمانی وجود دارد که بر این سایت ها نظارت کند؟

در صورت کلاهبرداری اینگونه سایت ها آیا میتوان توسط مراجع قضایی آن را پیگیری کنیم؟

چه قوانین تجارت الکترونیکی در این خصوص باید در نظر گرفته شود؟

آیا این سایت ها نیاز به پروانه کار دارند؟ اگر دارند چگونه خریداران از صحت پروانه کار آن اطمینان حاصل کنند؟

چگونه از حملات فیشینگ به این سایت­ ها خصوصا در زمان پرداخت پول خودداری کنیم؟ و یا در صورت حمله فیشینگ چگونه از آن مطلع شویم؟

سرویس ویژه سلامت گوگل

گوگل در حال راه‌اندازی سرویس جدیدی به نام گوگل فیت (Google Fit) است که قصد دارد با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با سلامتی و وضعیت بدن از گجت‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌های مرتبط، یک گزارش کامل و جامع درباره شرایط جسمانی کاربر ارائه نماید. 

به گزارش ایتنا از رایورز ، پایگاه خبری فوربس در خبری اختصاصی مدعی شد این سرویس قرار است در جریان کنفرانس Google I/O که ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر ۹۳) برگزار می‌شود، رونمایی گردد. 

برخی کارشناسان، «گوگل فیت» را پاسخی به اپلیکیشن HealthKit شرکت اپل که به عنوان بخشی از سیستم عامل iOS 8 عرضه شده، قلمداد کرده‌اند. 

ماه گذشته نیز سامسونگ با رونمایی از پلتفرم جدید خود به نام Sami، از مدعیان عرصه سلامت دیجیتالی شد. 

هنوز مشخص نیست که آیا «گوگل فیت» یک سرویس مندرج در نسخه بعدی آندروید خواهد بود و یا کاربران می‌توانند آن را به عنوان یک اپلیکیشن استاندارد، به طور مستقل دانلود نموده و مورد استفاده قرار دهند. 

گفتنی است اولین تلاش‌های گوگل در این زمینه، به سرویس سلامت گوگل (Google Health) باز می‌گردد که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد. 
این سرویس پس از چند سال موفقیتی به دست نیاورد و در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد.


اما همانطور که می دانیم اینگونه شرکت ها برای ساخت این گونه سرویس ها همواره با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند که می توان به مهمترین آن ها یعنی حفظ حریم خصوصی اشاره کرد.
اما همان طور که گفته شد آیا این سرویس حریم خصوصی افراد را حفظ می کنند؟

پردازش، کسب و ذخیره سازی اطلاعات باید چگونه باشد؟

برای اینکه اطلاعات پزشکی افراد لو نرود چه اقداماتی را انجام خواهند داد؟

چه افرادی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت؟

به نظر شما گوگل چه تمهیداتی را باید در این سرویس جدید در نظر بگیرد تا مانند سرویس قبلیش شکست نخورد؟

آیا این سرویس آنقدر پیچیده نیست که کاربران را دچار مشکل نکند؟

آیا این اطلاعات ذخیره شده توسط گوگل تنها برای این سرویس و اپلیکیشن است یا برای مقاصد دیگری هم استفاده می شود؟ گوگل چه تضمینی می دهد که از اطلاعات جمع آوری شده فقط برای این اپلیکیشن استفاده کند؟


منبع: خبر گزاری ایتنا پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

معرفی یک وب سایت خوب برای تشخیص قدرت پسوردهامون

                                                  


یه وب سایت مفید رو معرفی میکنم که میتونید ازش  واسه تشخیص قدرت پسوردهاتون استفاده کنید . نکته جالب توی این وب سایت اینه که بعد از اینکه پسوردتونو وارد میکنید بهتون میگه که طی چند میلی ثانیه ، ثانیه ، دقیقه ، ساعت .... و یا چند هزار سال زمان برای هک کردن پسورد شما به روشای برود فورس و ... زمان احتیاجه !

اما مسئله ای که خود من رو نگران کرده این هستش که مثلا شما پسورد حساب بانکیتونو توی این وب سایت چک میکنید ، از کجا معلوم که این وب سایت یه دیتابیس بزرگ تشکیل نده و پسوردایی که می زنید با آی پی که وارد کردینو ذخیره نکنه  و بعدا سوء استفاده نکنه!!

ولی خب امتحانش کنید واسه پسوردای الکی !  سرگرمیه جالبیه !


                                                                     

                                                                   آدرس سایت 


چند نکته جالب از فیس بوک..

اینکه فیس بوک چه سودها و چه زیان هایی داره، موضوعی تکراریه. اما این چند موضوع در مورد فیس بوک جالب و توجه بر انگیزه . در ادامه هم به چند نمونه تاثیر این شبکه بر زندگی مردم اشاره میشه...


 میانگین تعداد دوستان برای هر کاربر ، 130 نفر  


اگر جزو کسانی هستین که نگران محبوبیت خودتون بین کاربران این شبکه اجتماعی هستنین، در جریان باشید که متوسط تعداد دوستان هر کاربر در فیسبوک، 130 نفره، هر چند عملا هر نفر با 5 تا 7 نفر از دوستانش تعامل بیشتری داره یکی دیگه از نکات جالب در این باره اینه که خانم ها معمولا بیشتر از آقایان تمایل به داشتن دوستان بیشتر دارن.  



فیس بوک عامل یک پنجم طلاق ها  


شاید باورش براتون سخت باشه، اما این موضوع واقعیت داره که فیس بوک عامل یک پنجم طلاق هاست. این امر رو نتایج پژوهشی در آمریکا نشان می دهد.



 آل پاچینو، نخستین چهره فیس بوکی  


کاربران قدیمی فیس بوک حتما چهره آل پاچینو رو به خاطر دارن که در ابتدای ورودشون به این شبکه اجتماعی به اونا خوشامد می گفت. البته این چهره مدت هاست که دیگه توی فیس بوک ظاهر نمی شه و طبیعیه که بسیاری از کاربران چهره اونو ندیده باشن و باهاش خاطره نداشته باشن.



 بیش از 35 میلیون نفر به فیس بوک معتاد هستند


 اختلال اعتیاد به فیس بوک (FAD) اصطلاحیه که روانشناسان آمریکایی برای کسانی به کار می برن که بدون فیس بوک زندگی براشون معنا نداره و به معنای واقعی کلمه معتاد به این شبکه اجتماعی هستند. نداشتن خلاقیت، حواس پرتی، دوستی های سطحی و گوشه گیری از جمله علائم معتادان به فیس بوک هستن.



 نمرات فیس بوکی ها پایین تر از افراد غیر فیس بوکی

 

تازه ترین تحقیقات یک دانشجوی دکتری در دانشگاه اوهایو حکایت از این داره که وضع درسی دانش آموزانی که جزو 800 میلیون نفر کاربر فیس بوکی هستن، نسبت به دوستان غیر فیس بوکی شون پایین تره. نکته جالبتر اینکه 79% از کسایی که تو این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتن، هر گونه ارتباط فیس بوکی بودنشون با وضع درس و مشق روکاملا رد کردن.!



 ساندویچ همبرگر پاداش حذف دوستان فیس بوکی


 یه شرکت تولید برگر در سال 2009 اعلام کرد که هر کس 10 نفر از دوستاشو توی فیس بوک حذف کنه، از طرف این شرکت یه ساندویچ برگر رایگان جایزه می گیره.! جالبه بدونید که خیلی از مردم با شنیدن این خبر با کمال میل 10 نفر از دوستاشونو حذف کردن، چون به باور اونا دوستی ارزشمنده، اما برگر رایگان از اون هم ارزشمندتر ه!!!!  



چک کردن فیس بوک در هنگام رانندگی


 تازه ترین تحقیقات نشون می ده که 40 درصد کاربرای فیس بوک هنگام رانندگی تمایل به چک کردن صفحه شون توی اف بی دارن. همچنین 64% از این افراد ترجیح می دن زمانی که سر کار هستن، وارد فیس بوک خود بشن.



منبع : بانکی وب

مسائل پیش روی خرید واتس آپ توسط شرکت فیسبوک:

شرکت فیسبوک و واتس آپ اخیرا قراردادی را امضاء کرده اند که به موجب آن شرکت واتس آپ به مبلغ 19 میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد. این قرارداد پس از گذراندن چالش ها و با وجود انتقاد هایی که بر این قرارداد جنجال برانگیز وارد بود سرانجام به تایید نهایی کمیته تجاری فدرال آمریکا (FTC) رسید.

با توجه به اینکه سابقه ی شرکت فیسبوک در نقض حریم خصوصی کاربران و تغییر سیاست های خود در حوزه ی حریم خصوصی درخشان است،عده ای از افراد و شرکت ها خواستار لغو این قرارداد شده اند و در خصوص نقض حریم خصوصی کاربران اظهار نگرانی کرده اند.در این راستا شرکت فیسبوک و کمیته تجاری فدرال آمریکا با انتشار بیانیه هایی به کاربران این اطمینان را داده اند که شرکت واتس آپ پس از این قرارداد قوانین حریم خصوصی سابق را اجرا می کند و به تعهداتش نسبت به کاربران مقید خواهد بود.

به طور مثال واتس اپ به کاربران خود این اطمینان را داده که از اطلاعات شخصی آن ها سوء استفاده های تبلیغاتی نکند.همچنین اعلام کرده که کلیه ی ارتباط ها به صورت رمزنگاری شده برقرار می شود و ارتباط و ارسال پیام از طریق این برنامه کاملا امن است.

از نظربرخی کارشناسان  فیسبوک به دنبال کسب درآمد از طریق واتس آپ نیست بلکه بیشتر به دنبال جذب حداکثری کاربران خود می باشد.من نیز با این نظر موافقم چراکه واتس آپ میلیون ها کاربر دارد و با پیوستن به فیسبوک محبوبیت و طرفداران فیسبوک نیز بیشتر خواهد شد و ازین طریق فیسبوک کاربران بیشتری خواهد داشت و چون از طریق تبلیغات در فیسبوک روزانه سود فراوانی کسب می کند می توان گفت با افزایش کاربران سودش بیشتر خواهد شد و در آمدی بالاتر از این 19 میلیون دلار کسب خواهد کرد.

به نظر شما آیا فیسبوک به این تعهداتش در قبال کاربران واتس آپ عمل خواهد کرد؟با توجه به اینکه نقض حریم خصوصی افراد توسط این شرکت ها،بند پنجم قانون کمیسیون تجاری فدرال آمریکا را نقض می کند آیا می تواند به عنوان عاملی  بازدارنده عمل کند؟

دانلود خودکار عکس های پروفایل وایبر

شاید روی چالش های اخلاقی وایبر بحث های زیادی شده باشد، اینکه شرکتی مستقر در اسراییل است و در اطلاعات کاربران جاسوسی می کند وبه دلیل دشمنی های موجود  بین دو کشور در دسترس قرار گرفتن اطلاعات کاربران ایرانی توسط شرکت های اسراییلی صلاح نیست یا در مورد ناهنجاری های به وجود آمده توسط وایبر بحث شده است اما دلیلی که سبب شد من این موضوع را برای ارائه در وبلاگ انتخاب کنم یکی از امکانات وایبر بود، که به نظر من به حریم خصوصی آسیب می زد این امکان  که عکس های پروفایل اشخاص در وایبر به صورت خودکار در گوشی در پوشه ای به اسم user photo دانلود می شود مگر اینکه کاربر خود به تنظیمات وایبر رفته و تیک پیش فرض دانلود خودکار عکس ها را بردارد تا عکس های جدید دانلود نشود ادامه مطلب ...

نحوه تشخیص کپی بودن مطالب توسط گوگل

در واقع این سوال برای خود من به وجود آمده بود که یک موتور جستوجو گر به عنوان مثال گوگل چگونه می فهمد یک سایت مطالبش کپی است یا نه و این که کپی رایت را رعایت کرده است یا خیر؟ولی با کمی تحقیق متوجه شدم که به طور کلی چند راه برای این کار وجود دارد.

راهکار های موتور های جستوجو:

1- عنوان مطالب

گوگل زمانی که به یک سایت می رود در آن ابتدا به عنوان مطالب که شناساگر آن محسوب می شود توجه می کند و زمانی که می بیند عنوان مطلبی با عنوان یک مطلب در یک سایت دیگر یکسان است متوجه می شود کپی صورت گرفته است.البته گوگل این کار را با استفاده از کلمات و ترتیب آن ها انجام می دهد.

2- عکس ها و تصاویر

گوگل می تواند به راحتی اندازه،لینک روی عکس و رنگ بندی آن را تشخیص دهد و بفهمد که یک عکس کپی است یا نه.به همین دلیل پیشنهاد می شود که از عکس های کمیاب و یا ساخته خودتان استفاده کنید.البته همان طور که می دانید می توان از عکس استفاده نکرد.پس بهتر است آدرس سایت خود را با رنگ های متفاوت بنویسید.

3- محتوا مطلب

گوگل در این بخش همانند بخش اول کلمات را تفکیک و سپس به ترتیب آن ها توجه می کند.

4- لینک ها

این بحث را شاید بتوان مهم ترین بحث معرفی کرد چرا که هر سایتی برای مشخص شدن این که مطلب متعلق به کیست بار ها و بار ها لینک هایش را در مطالبش می گذارد.البته با یک کلیک می توان تمام لینک ها را حذف کرد.

-سوال: حالا گوگل از کجا می فهمد اولین بار چه کسی مطلبی را منتظر کرده است و بقیه کپی کرده اند؟  

 

منبع: 

chasbnak.ir

بحث در رابطه با نحوه تصمیم گیری روبات ها

در این پست می خوام یک مقایسه اجمالی از نحوه تصمیم گیری یک انسان در مقابل نحوه تصمیم گیری یک روبات هنگام مواجه با موضوعی خاص رو بحث کنم.


تصمیم گرفته شده توسط یک انسان نتیجه تفکرات و استدلال ها و دلایل روحی و روانی و عاطفی فرد در موقعیت مورد نظر است. برآیند به دست آمده از این عوامل سبب اخذ تصمیمی از طرف انسان می شود که خواه درست و منطقی است و خواه نادرست و غیر منطقی. علاوه بر این بهره گیری از تجربیات دیگران (مثلاً نظریات اخلاقی مطرح شده برای اخذ بهترین تصمیم) نیز در شرایط و و موقعت های پیچیده به منظور تصمیم گیری به کمک انسان خواهند آمد.

اما در مورد یک روبات

روبات توسط انسان برنامه ریزی می شود تا قادر به اخذ تصمیم باشد. قبلا طی یکی از نظراتم قوانین سه گانه ایزاک آسیموف را به منظور مدیرت برنامه ریزی رباتها بیان کردم. حال با توجه به این قوانین به این دو مثال توجه کنید:
 
ادامه مطلب ...