تناقض دولتی ها در ورود به حریم خصوصی

یادتونه استاد درباره ی دوره دوم ثبت نام یارانه ها اشاره ای کرد؟

قبل از ثبت نام سری دوم :

دولت با ارسال نامه‌هایی به بانک‌های کشور،خواستار اعلام وضعیت تمام حساب‌های افراد مختلف ( فعال و غیرفعال) شده‌اند.

این اقدام با مخالفت و اظهار نظرهای فراوانی مواجه شده که می توان به اظهار نظر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره اطلاعات بانکی افراد اشاره کرد که گفته است: اطلاعات بانکی سپرده گذاران نظام بانکی کشور جز اطلاعات محرمانه آنها است.

این درحالی است که براساس قوانین، بانک‌ها جز در موارد مشکوک ( مرتبط با پولشویی)، حق نقض تعهد رازداری مشتریان خود و افشای اسرار و اطلاعات بانکی نزد اشخاص ثالث قانونی را ندارند.

همچنین دادستان کل کشور نیز در مورد حریم خصوصی بودن حساب های بانکی گفته بود: در بحث حریم شخصی در حساب‌های بانکی ما قانون پولشویی را داریم که مشخص کرده چه مقاماتی و چه کسانی می‌توانند نسبت به بررسی حساب افراد اقدام کنند

لطفعلی بخشی، عضو هایت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: طبق قانون دولت از کنترل کردن حساب های افراد منع نشده است..

محسنی اژه ای میگه: بر اساس قانون پولشویی، هرگاه کسی احساس کند که پولی به صورت غیرقانونی به حسابی وارد شده، می‌تواند موضوع را به دستگاه مسئول اعلام کند و دستگاه ذی‌ربط طبق قانون بررسی خود را آغاز می‌کنند، بنابراین اینگونه نیست که هر کس که بخواهد به حساب بانکی افراد ورود پیدا کند. ورود هر کس به حساب بانکی دیگری بدون مجوز قانون امکان‌پذیر نیست.

بعد از ثبت نام سری دوم :

حسن روحانی در گزارش 100 روزه عدم ورود به حریم خصوصی مردم را عامل حذف نکردن بخشی از مردم از یارانه های نقدی عنوان کرد.
وحالا

اما وزیر اقتصاد سه ماه بعد از این اظهار نظر اعلام کرد دولت بنا ندارد وارد اطلاعات شخصی افراد شود، اما اگر کسی درآمد خود را اعلام کند، به دولت اجازه می دهد وارد اطلاعات شخصی شده و پس از بررسی، راستی آزمایی های لازم را انجام دهد.(این مطلب چه مفهومی داره؟یعنی کسی که ثبت نام کرده اجازه بررسی رو داده؟ پس اطلاع رسانیش کجاش بوده؟تو هیچ سایت خبری اثری از این اجازه گیری ها نیست)
رییس جمهور در گزارش 100 روزه خود گفت: «به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم یارانه ها را از قشرهای پردرآمد بگیریم، باید از حساب بانکی آنها مطلع شویم و تعداد املاک مردم را در نظر بگیریم که این دخالت در زندگی خصوصی افراد خواهد شد.» اما تنها سه ماه پس از آن وزیر اقتصاد از لزوم راستی آزمایی و ورود به حریم خصوصی مردم در حوزه مالی خبر داد.

 http://masironline.com

نوشته شده توسظ مجتبی غبداللهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد