گزارش: نگرانی های حریم خصوصی در مورد عینک گوگل

طبق نظرسنجی که اخیرا در میان آمریکایی ها انجام شده است علت عدم رقبت مردم برای استفاده از عینک گوگل نگرانی های  این افراد در مورد حریم خصوصی ذکر شده است و نه دلایلی چون گرانی این محصول و مسائلی از این قبیل. 

عینک گوگل در واقع یک جفت شیشه عینک مانند است که اطلاعاتی چون اخبار و نقشه‌ها را به فرد استفاده‌کننده ارائه می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا به وسیله باز و بسته کردن چشم به ضبط تصاویر و گرفتن عکس بپردازید. ....  

بر اساس این نظر سنجی که توسط مرکز مطالعات بازار Toluna انجام گرفته است ، 72% از شرکت کنندگان در نظر سنجی نگرانی های حریم خصوصی را به عنوان مهمترین عامل عدم استفاده از این عینک ها عنوان کرده اند. افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند نگرانی خود را به صورت عمده از احتمال دسترسی هکر ها به اطلاعات شخصی خود شامل موقعیت مکانی و ... عنوان کرده اند. همچنین برخی بر این باورند  عینک های گوگل با امکان ضبط ویدئو این امکان را به سایرین می دهد تا فعالیت ها و مسائل خصوصی دیگران را بدون جلب توجه ضبط کنند. 

 درحالی که عینک گوگل در حال حاضر در بازار و برای خرید عموم مهیا نیست نگرانی هایی از این دست به عنوان تهدیدی جدی برای فروش این محصول به شمار می رود و به گفته کارشناسان شرکت ها باید پیش از ارائه کامل محصول به بازار فکری به حال این دست نگرانی ها کنند. همچنین دولت ها بایستی شرکت ها را مجبور به اتخاذ تصمیماتی که باعث حفظ حریم خصوصی افراد می شود ترغیب و حتی مجبور سازند. برای مثال 8 نماینده کنگره آمریکا از گوگل در مورد مسائل حریم خصوصی مربوط به عینک هایش گزارش خواستند که پاسخ Larry Page به آن ها مبنی بر این بود که "گوگل در مورد ویژگی هایی که برای عینک هایش قرار می دهد ، تحقیقات لازم را انجام خواهد داد و از عدم نقض حریم خصوصی اطمینان حاصل خواهد کرد" و در راستای این ادعا امکاناتی همچون تشخیص چهره را بر روی این عینک ها قرار نداده است اما هنوز نیز مواردی که می تواند به نقض حریم خصوصی منجر شود در این عینک ها وجود دارد.


منابع:

وبسایت Mashable

وبسایت AdWeek

وبسایت ایتنا

نظرات 6 + ارسال نظر
وحیده مظاهری شنبه 7 تیر 1393 ساعت 04:59

با توجه به نگرانی های حریم خصوصی در مورد گوگل گلس و عدم توجیه قانع کننده ی گوگل برای رفع این نگرانی و توزیع آن ، اسکریپت هایی نوشته شده اند تادر جمع افراد را که درارای این عینک هستند را تشخیص دهند و قابلیت عینک را از کار بیاندازند و حتی وجود افراد با این عینک ها را با صدای آلارم مخصوصشان اطلاع دهند. نحوه ی کارشان به اسن صورت است که روی یک Beagleboard اجرا می شوند و به آنتن وای فای متصل می گردند و هر 30 ثانیه یک بار مک های وسایلی که به وای فای وصل می شوند را چک می کنند و در صوورت مشاهده ی مک گوگل گلس آنرا از کار می اندازند و...

فاطمه روشن یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 ساعت 12:39

گوگل گلس با داشتن امکاناتی همچون :
دوربین ۵ مگاپیکسلی، امکان فیلم برداری 720p، سیستم انتقال صوتی از طریق القای استخوانی ،وای فای 802.11b/g باعث نگرانی افراد و دولت ها برای نقض حریم خصوصی شده است.
از موارد نقض حریم خصوصی در این عینک ها استفاده افراد برای جاسوسی میباشد چون افراد در هنگام فیلم برداری و عکس برداری توسط شخص دیگر متوجه این کار نمی شوند بنابر این حریم افراد بدون اطلاع آن ها به سادگی نقض می شود .
همچنین ممکن است حریم خصوصی کاربر نیز نقض شود از این طریق که گوگل یا هکر ها بتوانند از طریق نرم افزار های تعبیه شده در این عینک به اطلاعات شخصی کاربر یا مکان حضور کاربر دسترسی پیدا کنند
به نظر من دلیل مخالفت افراد با استفاده از این عینک ها احترام به حریم خصوصی افراد است. زمانی که شخصی با استفاده از دوربین اقدام به ثبت تصاویر می‌کند، همه می‌توانند متوجه ضبط ویدئو یا تصویر شوند و در صورتی که تمایلی به ثبت تصویر خود نداشته باشند، می‌توانند از محل موردنظر فاصله بگیرند، اما با استفاده از گوگل‌گلس، هیچ‌کس متوجه فیلم‌برداری از خود نمی‌شود. هدف ما حفظ حریم‌خصوصی کاربران و حفظ آرامش آن‌ها در محیط‌هایی است که به ما تعلق دارد.
یکی از سوالاتی که در این زمینه در کنگره ایالت متحده آمریکا مطرح شده این است که:آیا گوگل بدون اطلاع کاربر به جمع آوری اطلاعات درباره او خواهد پرداخت؟
negahbaan.it

میترا قربانی یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 ساعت 12:37

یکی از مزایای عینک گوگل گلس امکان دریافت اخبار و نقشه ها در هر زمان و مکانی می باشد.از آن جایی که افراد دسترسی نت و کامپیوتر در همه ی مکان ها و زمان ها ندارند این فناوری بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است .
اما یکی از معایب این عینک نقض حریم خصوصی افراد می باشد به خصوص در مکان های عمومی و مکان هایی که عکس برداری و فیلم برداری در آن ها ممنوع است .به عنوان مثال:
"نیک‌استار یک مهندس شبکه ساکن سیاتل در ایالات متحده است. وی اخیرا با مراجعه به یکی از رستوران‌های موجود در شهر سیاتل، با درخواست یکی از خدمه‌ی رستوران مبنی بر عدم استفاده از گوگل‌گلس مواجه شد".دلیل مخالفت خدمتکار نگرانی از نقض حریم خصوصی در رستوران و مخالفت صاحب رستوران با این کار بود که استار در جواب خواستار ارائه قانونی در رابطه با ممنوعیت این کار شد .
در صورتی که طبق اظهارات استار در منوی رستوران اجازه عکس برداری و فیلم برداری داده شده بود . این می تواند یک نمونه از تناقضات مشاهده شده در اجتماع در رابطه با استفاده از این عینک باشد.
یکی از سوالات ابهام بر انگیز در زمینه استفاده از این عینک این است که: آیا گلس از فناوری تشخیص چهره استفاده خواهد کرد؟ اگر بله، کاربران چطور این اطلاعات را دریافت می کنند؟ چطور این اطلاعات از دسترس افرادی غیر از کاربر اصلی دور نگه داشته می شود؟
www.zoomit.ir

علی سراج (مدرس) پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 00:30

دانشجویان دیگر می‌توانند با مراجعه به سایت گوگل گلاس در مورد ویژگی‌های امنیتی آن و نیز سیاست‌های حریم خصوصی آن، به این مطلب کمک کنند

فریدون احمدوند شاهوردی یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 ساعت 10:12

این گجتی که شرکت گوگل معرفی کرده است در کنار ویژگی های خوبی که دارد و می تواند در واقع تکنولوژی را با دنیای واقعی ‍‍‍پیوند دهد معایبی را نیز در بر دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
مهمترین انتقادی که کارشناسان و محققان به این گجت وارد دانسته اند امنیت و حریم خصوصی افراد می باشد.در صورت دسترسی راحت به این عینک، می توان به عکسبرداری و فیلمبرداری نامحسوس از دیگران پرداخت که این امر تهدیدی علیه حریم خصوصی افراد خواهد بود.
پزشکان نیز بر این باورند استفاده از چنین عینکی که توانایی های تکنولوژیک بالایی دارد می تواند منجر به آسیب های چشمی مثل خشکی چشم، سردرد و حتی گردن درد شود. امکان ابتلا به بیماری های موسوم به سندرم رایانه در این وسیله بیشتر است.
به نظر من گوگل با این وسیله حتی می تواند قدرت تفکر را از اشخاص گرفته و حتی رفتار آن ها را تغییر دهد.
بنابراین گوگل به سوالات زیر باید پاسخ مناسب دهد:

آیا این درست است که هنگام استفاده از عینک گوگل، اطلاعات شخصی افراد برای صاحب عینک مشخص می شود و هر شی ای را می تواند مشاهده کرده و اطلاعات اش را نشان دهد؟

آیا اطلاعات محرمانه افراد روی گوگل گلس ذخیره می شود و اگر چنین است آیا تمهیدات لازم برای تصدیق های امنیتی تعریف شده است و برای دستیابی به چنین اطلاعاتی نام کاربری و پسورد برای آن تعریف شده است؟

منابع:
http://qeshmdaily.com
http://lhvnews.com
cnet.com

سعید خجسته شنبه 6 اردیبهشت 1393 ساعت 21:14

در کنار همه ویژگی های فوق العاده ای که این گجت با خود به همراه می آورد، یک مشکل بزرگ هم با خود به دوش خواهند کشید. مشکلی که خیلی وقت است گریبان گیر تکنولوژی شده است.
مهم ترین مشکل گجت های پوشیدنی نسل جدید چون گوگل گلس مشکل امنیت آنهاست.
مشکل امنیت یکی از دشمنان قدیمی تکنولوژی است و با اینکه هر شرکتی سعی می کند امنیت محصولات خود را بالا ببرد اما هنوز هم اخباری از هک شدن و سواستفاده هایی از این قبیل می شنویم.
اما موضوع در مورد گوگل گلس فرق می کند. در هر حال تا کنون مشخص شده که گوگل گلس کلا یک محصول متفاوت و خود کفا است و به محصول دیگری وابسته نیست. این محصول همانطور که ما را به دنیایی متفاوت می برد، درب را بر روی برخی مشکلات امنیتی هم باز می کند.
همانطور که می دانید گوگل گلس دارای یک دوربین برای ضبط تصاویر و عکس گرفتن است. قابلیتی که قائدتا باید در چنین محصولی وجود داشته باشد. اما اگر این دوربین می تواند عکس بگیرد یا فیلم ضبط کند پس حتما می تواند چهره ها را هم تشخیص دهد. حتما می پرسید مگر تشخیص چهره چه مشکلی می تواند به دنبال داشته باشد؟
چیزی که مسلم است این است که یک کاربر اینترنت معمولا در شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس عضو است و اطلاعاتی را در این شبکه به اشتراک گذاشته. در واقع اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی می تواند مثل یک شناسنامه عمل کند که اطلاعاتی از جمله عکس فرد، نام و نام خانوادگی، سن، لیست دوستان و اطلاعاتی از این قبیل را پیش خود نگه داشته است. گرچه این اطلاعات به محافظه کار بودن کاربر هم مربوط است و ممکن است کاربر خیلی از این اطلاعات را منتشر نکرده باشد.
حالا فرض کنید شخصی با گوگل گلس به شما نگاه کند و با استفاده از قابلیت تشخیص چهره این عینک، تصویر صورت شما را مورد بررسی قرار داده و به کمک اینترنت و شبکه های اجتماعی اطلاعاتی از شما به دست بیاورد که شاید شما دلتان نخواهد او این اطلاعات را داشته باشد. در این صورت چه می کنید؟
خوب البته گوگل حواسش به این موضوع هست و اخیرا خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه از این موضوع آگاه است و برای جلوگیری از این مشکل در تلاش است که تدبیری بیاندیشد. راهکار موقت گوگل این است که فعلا از انتشار نرم افزار های تشخیص چهره روی گوگل گلس جلوگیری کند.
به علاوه گوگل با انتشار قوانین Google Mirror API اعلام کرده که کاربران اولیه گلس نمی‌توانند بدون اجازه گوگل، گلس خود را به کسی قرض داده یا واگذار کنند. در صورت تخطی کاربران، گوگل این حق را دارد که از راه دور دستگاه را غیرفعال کرده و به متخلفان غرامتی پرداخت نکند.
البته قطعا این راه حل اصلی برای حل این مشکل نیست و گوگل باید فکر بهتری بکند. اما همین موضوع نشان می دهد که هنوزهم احتمال این وجود دارد که امنیت کاربر مورد سواستفاده قرار بگیرد. تجربه نشان داده این مشکلات همیشه وجود دارند و ممکن است یک مشکل امنیتی وجود داشته باشد ولی شرکت های دنیای فناوری در این رابطه حواسشان خیلی جمع است چون اگر از لحاظ امنیتی کاربران خود را ناامید کنند در واقع حکم از بین رفتن شرکت خود را امضا کرده اند.
منابع:
readwrite.com
computerworid.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد