آیا قابلیت GeoTagging حریم خصوصی را نقض می کند؟

یکی از قابلیت های موجود در تلفن های همراه نسل جدید ویژگی GeoTag است که با GPS کار میکند و هنگام گرفتن عکس، به GPS متصل شده و مشخصات مکانی تصویر گرفته شده را ضبط می کند. برای مثال فرض کنید شما یک عکس با دوستان خود در یک مکان می گیرید و قابلیت GeoTagging را فعال کرده اید. حال شما اگر این تصویر را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، این برنامه مشخصات مکانی به همراه ساعت آن عکس را ضبط می کند و به کسانی که آن عکس را می بینند نمایش می دهد! و حتی می توان آن مکان را از روی نقشه پیدا کرد.

 


این قابلیت می تواند مفید باشد، فرض کنید در شهرهای دیدنی کشورعکس هایی انداخته اید و آن را به اشتراک گذاشته اید. دوستان شما می توانند مکان آن را پیدا کنند، به آنجا بروند و لذت ببرند. اما این قابلیت در عین جذابیت و زیبایی میتواند دردسر ساز شود!

اطلاعات فردی و خصوصی هر شخص جزء حریم خصوصیش محسوب می‌شود که حق دارد از آن دفاع کند و اجازه ورود به هر کس را ندهد. حال اینگونه فرض کنید که این فرد با استفاده از موبایل خود که گیرنده GPS دارد و قابلیت Geotagging آن نیز فعال است تصویری از محیط  خانه خود می‌گیرد و آن را در فیس بوک منتشر می‌کند این تصویر توسط دوستانش مشاهده  بی خبر از آنکه اگر کسی آن عکس را حتی ذخیره کند، اطلاعات مکانی آن عکس در Meta Data ذخیره شده! یعنی اگر شما به قسمتproperties و Details آن عکس بروید میبینید که مشخصات جئوگرافیک آن عکس آنجا ذخیره شده و می توان آدرس محل زندگی او را را براحتی پیدا کرد.

قابلیت GeoTag تنها برای عکس و موبایل نیست، بلکه یک وبسایت یا وبلاگ هم می تواند این قابلیت را داشته باشد.

همانطور که با ساختار صفحات وب آشنایی داریم، در یک صفحه HTML  تگ <meta>  مورد استفاده موتورهای جستجو برای بررسی صفحات وب هستند. در این ساختار به شکل زیر میتوان از این قابلیت برای صفحات وب استفاده کرد:


</"meta name="geo.region" content="US-W>

 </"meta name="geo.placename" content="Snohomish>

</"meta name="geo.position" content="48;-122>

 

حال فرض کنید یک وبلاگ نویس در وبلاگ خود خاطرات و کارهای روزانه اش را می نویسد. این فرد با قابلیت GeoTagموقعیت مکانی خود را ثبت می کند. این فرد در وبلاگ خود، برنامه ی کارهایش را مینویسد. او می نویسد که یک هفته دیگر به همراه خانواده به مسافرت می رود. یک فرد سودجو که از وبلاگ دیدن می کند، موقعیت خانه او را می یابد و هنگامی که او به مسافرت رفته است از خانه اش سرقت میکند!

می بینیم که این قابلیت با وجود خوبی هایی که دارد، گاهی می تواند خطرساز شود. نظر شما چیست؟ آیا این قابلیت حریم خصوصی را نقض می کند؟؟


منابع:

وبسایت آی تی لاین 

وبسایت about

  

نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا زندیه پنج‌شنبه 8 خرداد 1393 ساعت 19:05

به نظر من تنظیماتی که قابل تغییر و دسترسی برای عموم استفاده کنندگان از یک محصول است، در صورت سوء استفاده توسط سایرین، خدشه ای به حریم خصوصی فرد وارد نمی کند چرا که فرد قادر به استفاده کردن یا نکردن از آن قابلیت است! در صورت خطر ساز شدن و دسترسی دیگران به شکل مذکور حریم خصوصی استفاده کننده نقض نشده است.

علی سراج (مدرس) پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 00:35

دیگر دانشجویان می‌توانند مثلا در این باره نظر دهند که یک شبکه اجتماعی یا یک دوربین عکاسی برای این‌که سوءاستفاده از این قابلیت را کاهش دهد، چه اقداماتی را باید انجام دهد.

میترا یزدانی دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 ساعت 08:57

شاید در نگاه اول اینطور برداشت شود که با این تفاسیر این قابلیت امکان سوء استفاده را بیشتر فراهم میکند تا استفاده ،چه در مواردی که ذکر شد و چه در موارد خیلی مهمتر مثل استفاده سیاسی .
اما به نظر بنده خیر، اینطور نیست که به دلیل سوء استفاده هایی که از این قابلیت می شود خودش را نیز زیر سوال ببریم .
باید در نظر گرفت که هدف اولیه از ایجاد این قابلیت خدمت به مشتری و کارفرما است و حتی خدمت به جامعه و در پشت هر کار وخدمتی ممکن است سود جویی و سوء استفاده نیز باشد و این دیگر به اخلاق افراد برمیگردد که خود را ملزم بدانند تا درست استفاده کنند .
از طرف دیگر با توجه به اینکه ما آگاهیم که مشخصات جئوگرافیک آن عکس نیز به همراه عکس ذخیره می شود پس باید از این امکان در جای مناسبش استفاده کنیم و در غیر این صورت این خود ما هستیم که حریم خصوصی خود را به خطر انداخته ایم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد