مراقب اعضای بدنتان باشید

استفاده از تکنولوژی، سبب راحتی و سهولت زندگی شده است، اما همواره با پیشرفت فناوری، مسائل و مشکلات گوناگونی پدید می آید. در اینجا دو تکنولوژی که ارتباط تنگاتنگی با اعضای بدن انسان دارند بررسی می شود:

هک کردن DNA: در سال 2003 محققان توانستند DNA انسان را طراحی کنند و ریشه ی بیماری ها را که سبب بروز بیماری های لاعلاجی هم چون سرطان و آلزایمر می شود، کشف کنند. ولی این تازه اول مشکلات بود. زیرا مشکل اصلی فقط ترسیم نقشه DNA بدن نبود و طراحی یک سیستم DNA جدید بسیار دشوارتر از مرحله اول است. در آینده متخصصان  می توانند برای تومورهای سرطانی و یا حتی اختلالات مغزی و یا مشکلات قطع نخاع راهی پیدا کنند. ولی بازهم موضوع حریم خصوصی به میان خواهد آمد...

  مثلا تروریست ها و یا انواع هکرها از جمله کلاه مشکی ها ممکن است بتوانند سیستم ژنتیکی بدن انسان را مورد حمله قرار دهند تا برای مثال، با ایجاد اختلال در سیستم ژنتیکی رئیس جمهور امریکا، سیستم دفاعی بدن او را از کار بیندازند و برای این کار کافی است که از فرد موردنظر، تنها کلاه و یا دستکش او را داشته باشند تا بتوانند نقشه DNAاو را شبیه سازی کنند. به همین خاطر ایالات متحده آمریکا به طور مخفیانه به جمع آوری DNA رهبران جهان، از جمله باراک اوباما. پرداخته است اما رمزگشایی این نقشه های ژنتیکی می تواند باعث به خطر افتادن اطلاعات آن شود. در آینده ای نه چندان دور، سواستفاده گران، ممکن است چیزی برای ایجاد جنگ افزارهای زیستی شخصی که می­تواند رئیس جمهور را بدون هیچ اثری به پایین کشیده و به راحتی از بین ببرد، فراهم کنند.

آگهی‌های صدادار: هنگامی که شما وارد یک فروشگاه می شوید، ممکن است بجای دیدن تبلیغات، صداهایی در فروشگاه به گوش برسد که در حال تبلیغ یک نوع کالا است و شمارا به خریدن این محصول ترغیب می کند. این عمل، در صنعت تبلیغات امری طبیعی است و مشکلی ندارد. اما شرکتHolosonics از ساخت تکنولوژی جدیدی خبر داده است که Audio Spotlight نام دارد و طرز کار این فناوری به صورت زیر است:

این وسیله با استفاده از اسپیکرهای کوچکی، صدا را به صورت متمرکز با پرتوهای کوتاهی منعکس می‌کند. از آنجا که نوع این فرکانس‌ها، آلتراسونیک هستند و این نوع فرکانس برای گوش انسان بسیار قوی بوده، پس شنیده نمی‌شوند.ولی پس از آنکه این صدا از اسپیکر خارج می‌شود، گوش انسان آن را تغییر می‌دهد و قابل شنیدن می‌کند. این تکنولوژی برای تبلیغات داخل فروشگاه‌ها بسیار مناسب است. هرچند این تکنولوژی، جنجال های زیادی در زمینه حریم خصوصی ایجاد کرده است زیرا افراد قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده و با این کار احتمال آن وجود دارد که بدون انکه حتی متوجه شوند که در تصمیمات آن ها دخالت شده است، کالایی را بخرند که حتی به آن کم ترین نیازی را نداشته اند.  

حال اگر بخواهیم این کار را از لحاظ اخلاقی و یا از لحاظ وظیفه گرایانه نگاه کنیم. آیا انجام این کار درست است؟ ایا می توان این کار را اخلاقی دانست؟ از طرفی این کار به سود بیشتر شرکت ها و فروشگاه ها و پیشرفت تکنولوژی کمک می کند. از طرفی نه تنها به حریم خصوصی افراد احترام نگذاشته است. بلکه هنوز اثرات سو این کار مشخص نشده است. اگر این کار به قاعده تبدیل شود، چه اتفاقی می افتد؟

منابع: http://www.rouzegareno.ir/

http://www.theatlantic.com/


نظرات 1 + ارسال نظر
میترا قربانی دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 ساعت 12:45

در رابطه با تبلیغات فروشگاه ها به نظر من باید امکاناتی ایجاد شود که به خریدار امکان دهد که انتخاب کند آیا می خواهد تبلیغات به خصوصی را بشنود یا خیر؟به این صورت سعی می شود به حریم خصوصی شخص احترام بیشتری گذاشته شود و هم سلامتی شخص کمتر به خطر بیفتد .
در رابطه با نفوذ به انسان از طریق هک یا ذهن خوانی آن هادانشمندان در حاضر در حال طراحی سیستم هایی هستند که بتواند مغز انسان را بخواند که این یکی از خطرات زندگی در دوره فناوری و داده می باشد.
مثلا یکی از این فناوری ها:بیماران مبتلا به ALS یا اشکالی از فلج، دارای فعالیت طبیعی مغزی هستند و با کمک دستگاه iBrain می توان از افکار این افراد برای کنترل یک دست مجازی بر روی صفحه نمایش رایانه استفاده کرد که این نمونه محدود ذهن خوانی افراد است.و در راستای مثبت.
اگر بخواهیم به عواقب منفی این مسئله اشاره کنیم می توان گفت:دست یابی هکرها به مغز انسان و وارد کردن هرگونه اطلاعات از طریق تغییر در dna شخص، چه عواقبی دارد؟
برنامه نویسان رایانه‌ای از طریق رمزگشایی به سیستم های امن نفوذ می کنند. در انسان نیز حس بویایی کلید نفوذ در مغز انسان است.
«ایلانا هیراستون» از متخصصان عصب شناسی در حال توسعه روشی برای ورود به مغز افراد از طریق حس بویایی در زمان خواب است.
این نمونه ها و نمونه های دیگر نشان میدهد که انسان ها هم از طریق dna یا روش های دیگر قابل نفوذند. که مهمترین مسئله در اینجا حفظ حریم خصوصیه افراد است که به خطر میفتد و باعث بسیاری از سود جویی ها میشود.
eskip.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد