جنگ پتنتی اپل و سامسونگ

اگر به دنیای موبایل و تبلت علاقه داشته باشید حتما از جنگ پتنتی یا همان حق اختراع بین اپل و سامسونگ خبر دارید. جنگی که از چند سال پیش و در پی شکایت اپل از سامسونگ در رابطه با نقض چند پتنت اپل در دستگاه های سامسونگی صورت گرفت و در پی آن سامسونگ برای دفاع از خود شکایاتی از اپل مطرح کرد که همچنان این جنگ ادامه داشته و در دادگاه های مختلف هر کدام پیروز میدان می شوند.

 هر دو شرکت ادعا می کنند که حق اختراع ثبت شده آنها توسط دیگری نقض شده است. در آخرین حکم دادگاهی سامسونگ به پرداخت 120 میلیون دلار به اپل محکوم شد. اینفوگرافیک زیر شکایت دو طرف به خاطر نقض پتنت ها را نشان می دهد.

همانطور که مشاهده کردید بزرگ نمایی متن با دوبار لمس صفحه و رجوع به گالری با یک دکمه از داخل اپلیکیشن دوربین دو نمونه از پتنت هایی بودند که طرفین دیگری را به نقض آن ها متهم کرده بودند. اما یک نکته جالب توجه در پتنت طراحی قاب گوشی و طراحی آیکون ها است که اپل سامسونگ را به نقض آن متهم کرده است. معمولا در طراحی، آیکون های مربع با گوشه های گرد از ابتدایی ترین طرح هایی است که به ذهن طراحان خطور می کند.  جای شگفتی است که چرا پتنتهای تکنولوژی مهمی همچون ارتباطات بیسیم، باید باطل اعلام شوند، اما تخطی از برخی مسائل طراحی همانند «گوشه های گرد» مستحق مجازات های میلیاردی است. به نظر شما این چنین پتنت هایی باید توسط شرکت ها ثبت شود؟ آیا نباید ثبت پتنت منحصر به طرح های پیچیده باشد؟


منابع

بازار خبر

همشهری آنلاین


نظرات 2 + ارسال نظر
mahdiye سه‌شنبه 13 خرداد 1393 ساعت 13:41

در دنیای امروز دستیابی به تکنولوژی های نو و اقتصاد دانش بنیان یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت ملل محسوب می شود و برای ایجاد انگیزه در بین محققین و مخترعین و واحد های D& R ( تحقیق و توسعه)، یکی از راهکارهای مفید، ایجاد نظام حمایتی در قالب اختراعات است و کشورها با ایجاد نظام حق انحصاری برای اختراعات و نوآوری ها سعی می کنند تا هزینه های تحقیق و توسعه دوباره عاید صاحب فکر گردد تا بیش از پیش به فعالیت های خلاقانه بپردازد چرا که با رشد مهندسی معکوس و کپی برداری، تکنولوژ های اصیل و نو که موجب تزریق خون تازه در کالبد صنعت کشور است به فراموشی سپرده خواهد شد و روح تفحص و خلاقیت و نوآوری در بین افراد جامعه از بین خواهد رفت فلذا تنها در سایه یک نظام حمایتی در قالب اختراعات است که روح تحقیق در جامعه گسترش خواهد یافت و می توان با اعطاء حقوق لازم (اختراع ) به مخترعین این روحیه را تقویت نمود .
دیگر اینکه کشور ها با ایجاد سیستم حمایتی، مخترعین و مبتکرین را تشویق می کنند تا بیش از پیش اختراعات خود را در جامعه افشا کنند و تنها در سایه یک چتر حمایتی موثر است که مخترعین قادر خواهند بود با فراغ خاطر اطلاعات تکنولوژیکی خود را افشاء نمایند در غیر اینصورت این اختراعات و نوآوری در صندوقچه ذهن مخترعین باقی خواهد ماند و جامعه از این دانش برخوردار نخواهد شد .
افشاء اختراع و ترویج آن در جامعه سبب خواهد شد تا از فعالیتهای موازی و تکراری جلوگیری شود و بجای تحقیق و تلاش برای تکنولوژی هایی که قبلا وجود داشته و عموم جامعه از آن محروم بوده، به سمت تکنولوژی های نو و یا توسعه تکنولوژی های موجود اقدام نمایند و در نتیجه زمینه انتقال تکنولوژی در سایه نظام حمایتی به طور اتوماتیک در این بستر حمایتی فراهم خواهد شد .
از ویژگی های بارز پتنت، افشای آن از طرق مختلف از جمله شبکه جهانی اینترنت است که این امر سبب جلوگیری از پرداختن به اختراعات و تحقیقات صورت گرفته قبلی و نیز موجب جلوگیری از صرف هزینه های هنگفت آتی خواهد شد. متاسفانه در کشور و حتی در یک دانشگاه مشاهده شده است که اساتید بر روی طرح هایی فعالیت می کنند که از انجام شدن آن در مکان دیگر اطلاعی در دست ندارند که این امر موجب صرف هزینه های گزاف خواهد شد.
با این تفاسیر و با توجه به طولانی بودن زمان ثبت پتنت و همچنین هزینه های بالایی که برای آن وجود دارد بهتر است تنها برای طرح های پیچیده این کار انجام شود. لازم به ذکر است که ایجاد محدودیت های بیش از حد در جهت عدم استفاده افراد از ایده ها ممکن است جلوی رشد و شکوفایی افراد و تولید محصولات با کیفیت گرفته شود.

منبع: http://www.patentiniran.com

سعید خجسته جمعه 19 اردیبهشت 1393 ساعت 22:32

چهار شرط لازم برای ثبت نوآوری جدید به شرح زیر است:

1) جدید بودن (Novelty)
2) گام ابتکاری (Inventive step)
3) کاربرد صنعتی داشتن (Industrial applicability)
4) افشا اختراع (Disclosure of Invention)

برای درک بیشتر هر یک از این گزینه ها میتونید این لینک رو ببینید
http://irannano.org/edu/index.php?actn=papers_view&id=281

به نظر من خلاقیت و نوآوری که مخاطب را تحت تاثیر خود قرار می دهد بسیار ارزشمندتر است از طرحی که یک شرکت صرفاً زودتر از آن استفاه کرده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد