با جیمیل به کاربران ناشناس ایمیل ارسال کنید!

گوگل به تازگی قابلیت جدیدی در پست الکترونیکی خود، جیمیل تعبیه کرده که کاربران با استفاده از آن می‌توانند بدون در اختیار داشتن آدرس ایمیل دیگران، برای آنها ایمیل بفرستند.

این قابلیت جیمیل که Email via Google+ (ارسال ایمیل با گوگل پلاس) نام گرفته، برای فرستادن ایمیل به کاربران شبکه اجتماعی گوگل موسوم به گوگل پلاس کاربرد دارد.

به عبارت دیگر در این فرآیند، جی‌میل، آدرس گیرنده ایمیل را از پایگاه داده گوگل پلاس استخراج می‌کند. آدرس گیرنده تا زمانی که کاربر به ایمیل دریافتی پاسخ ندهد، ناشناس می‌ماند.

 

گفتنی است در حال حاضر این قابلیت برای همه کاربران جی‌میل فعال نشده ولی کسانی که Email via Google+ را دارند، برای فعال کردن آن کافی است به قسمت Settings و General جی‌میل خود مراجعه کنند. به نظر می‌رسد گوگل بیش از پیش در حال ادغام دو سرویس مهم خود یعنی جی‌میل و گوگل پلاس است.

البته بعید نیست این قابلیت با نقد و اعتراض برخی کارشناسان و کاربران روبه‌رو شود زیرا افراد و شرکت‌ها با استفاده از آن می‌توانند به تبلیغات بپردازند یا ایمیل‌های مزاحم و هرزنامه برای دیگران ارسال کنند.


منابع

http://irannetnews.ir

نظرات 2 + ارسال نظر
آرش باقردائی پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 18:57

باسمه تعالی

می‌توان این اقدام گوگل را از دو جهت مورد بررسی قرار داد.

۱. اولین جنبه این ماجرا بحث حریم خصوصی است. برخی معتقدند که این کار گوگل می‌تواند به نقض حریم خصوصی افراد منجر شود. اما به نظر بنده این قابلیت حریم خصوصی افراد را نقض نخواهد کرد. اجازه دهید هر سه جنبه حریم خصوصی را با هم بررسی کنیم:
در مورد حریم خصوصی دسترس‌پذیری (فیزیکی) به نظر بنده نقض نخواهد شد زیرا اساسا این موضوع باعث نمی‌شود کسی سرزده به خانه شما ورود کند! البته همان‌طور در متن پست نیز ذکر شد این قابلیت جدید باعث دریافت ایمیل‌های ناخواسته خواهد شد و شاید از این جهت بتوان گفت به نوعی حریم خصوصی ما نقض خواهد شد. در پاسخ می‌توان گفت حریم خصوصی دسترس‌پذیری در حیطه‌ی دنیای فیزیکی تعریف می‌شود و نه دنیای مجازی. حتی اگر در دنیای واقعی این قابلیت وجود داشته باشد که با نوشتن نام شخصی بر روی پاکت نامه و تحویل آن به پست، پست این نامه را به دست فرد مورد نظر برساند، مطمئنا می‌توان گفت حریم خصوصی فرد با این کار ما نقض نخواهد شد.
در مورد حریم خصوصی تصمیمی هم که نیاز به توضیح نیست.
اما در مورد حریم خصوصی اطلاعاتی می‌توان گفت این قابلیت باعث نمی‌شود که فردی به اطلاعات شخصیتان بدون اجازه شما دسترسی پیدا کند. چون آدرس ایمیلتان تا زمانی که شما به ایمیلی که به این صورت به دستتان رسیده جواب ندهید فرد مقابل از آدرس ایمیل شما مطلع نخواهد شد (یعنی شما با اجازه خودتان آدرس ایمیل خود را برای طرف مقابل نمایان خواهید کرد). پس در این موضوع نیز خطری شما را تهدید نمی‌کند! و شما چیزی را از دست نمی‌دهیم حتی اطلاعاتی نیز بدست خواهید آورد! (از جمله آدرس ایمیل طرف مقابل و یک ایمیل که می‌تواند حاوی اطلاعات مفیدی برای شما باشد! )

۲. پس تنها نکته منفی که بنظر می‌رسد این قابلیت جدید داشته باشد دریافت ایمیل‌های ناخواسته از سوی افرادی است که احتمالا آن‌ها را نمی‌شناسید (البته باید توجه داشت با وجود اسپمرها در گذشته نیز این موضوع وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت)
گوگل این موضوع را نیز با قرار دادن امکانی به منظور غیر فعال کردن این قابلیت جدید برطرف کرده است. اما جنبه دوم این ماجرا بررسی این موضوع است که آیا سیاست opt-outای که گوگل برای قابلیت جدید سرویس خود در نظر گرفته است، درست است یا اینکه گوگل باید سیاست opt-in را مد نظر قرار می‌داد. (البته در متن پست آمده است که گوگل سیاست opt-in را در این موضوع انتخاب کرده است که اشتباه است). برای پاسخ به این سوال باید گفت همان‌طور که سر کلاس گفته شد درصد بسیار بالایی از کاربران سرویس‌های مختلف، تنظیمات پیش فرض را تغییر نمی‌دهند. در این موضوع نیز اگر گوگل سیاست opt-in را اعمال می‌کرد به احتمال زیاد درصد بالایی از کاربرانش با این قابلیت جدید آشنا نمی‌شدند یا اینکه هرگز آن را فعال نمی‌کردند. پس در نتیجه معمولا سیاست opt-in به سود شرکت‌ها نیست. اما آیا این سیاست به ضرر کاربران است؟ در جواب می‌توان گفت خیر. تنها ضرری که شاید متوجه کاربران شود این است که چند ایمیل ناخواسته دریافت می‌کنند و هنگامی که به این نتیجه می‌رسند که از این قابلیت جدید راضی نیستند به راحتی به بخش تنظیمات رفته و این قابلیت را یا محدودتر کرده یا کلا غیرفعال می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با این قابلیت و نحوه غیر فعال کردن آن می‌توانید به سایت زومیت مراجعه کنید.
http://www.zoomit.ir/it-news/8787-googles-broken-social-strategy

نظر شما درباره قابلیت جدید جیمیل چیست؟ آیا حریم خصوصی شما را نقض می‌کند؟

محیا رشیذی چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 12:16

این کار یعنی اجبار اشخاص برای عضویت در شبکه اجتماعی گوگل چندان جالب نیست چون کاربران بدون اینکه تمایلی داشته باشند این امکان در قسمت تنظیمات سیستم آن ها فعال است و برای آن ها ایمیل ارسال می شود.
البته ممکن است تعدادی از این ایمیل ها مربوط به حرفه و علایق اشخاص باشد و دریافت آن ها نه تنها برای کاربران مزاحمت ایجاد نکند بلکه مفید نیز باشد .اما خیلی از ایمیل ها برای کاربران ایجاد مزاحمت می کند و حتی ممکن است ایمیل های آن ها و اطلاعات شخصی شان را هک کند و یا اینکه آلوده به ویروس باشد و سیستم کاربر را از کار بیندازد.
بهتر است به جای اینکه این قابلیت برای تمامی کاربرانی که Email via Google را دارند فعال باشد برای همه غیر فعال باشد تا اگر کاربری مایل به انجام این کار بود خودش آن را فعال کند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد