نظارت تماس های تلفنی


این نظارت ممکن است در جهت اغنا یکی از مقاصد زیر انجام پذیرد:

  • نظارت تماس تلفنی به قصد کنترل  کیفیت آن.
  •  نظارت تماس تلفنی به دلایلی غیر از کنترل  کیفیت آن.


نوع اول نظارت تلفنی در برخی از مشاغل که کارکنان موظف به برقراری ارتباط تلفنی با مشتری خود می­باشند رخ می­دهد. در اینصورت مدیر در جهت بررسی کیفیت تماس موردنظر و چگونگی عملکرد کارمندش در برابر مشتری، آن را مورد نظارت قرار می­دهد. اما نوع دوم نظارت تماس­های تلفنی مختص شغل خاصی نبوده وامکان دارد در هر اداره وسازمان و... اعمال گردد. در حقیقت مدیر در جهت جلوگیری از افشای رازهای سازمان، روابط نامشروع وغیره نظارت را انجام می­دهد.

در این میان ابزارآلاتی جهت یاری رسانی به مدیران در انجام دادن این مهم موجود است. به عنوان نمونه می­توان به pen register اشاره نمود. pen register وسیله ای است برای ضبط شماره تلفن های که با آن تماس گرفته شده است. همچنین برخی اوقات از آن به منظور ثبت مدت زمان تماس تلفنی کارمند موردنظر با مشتری بکار می­رود. اگرچه در برخی از مواقع  ناعادلانه از آن برای امتیاز دهی به کارکنان بدون توجه به کیفیت ارتباط استفاده می­نمایند.

در مواردی ممکن است تماس افراد از طریق headset انجام ­پذیرد که در این موارد نیزبه احتمال قریب به یقین  نظارت انجام می گردد.

قوانین کالیفرنیا اعلام می­نماید که اگر طرفین در کالیفرنیا می­باشند، نظارت تماس حتما می­بایست به طریقی از جمله بوق هشدار دهنده ، به اطلاع فرد مورد نظارت درحین تماس برسد. اما قوانین فدارل در این مورد اجازه ی نظارت بدون آگاهی را به کارفرما می­دهد اما در مورد تلفن­های شخصی اعلام می­نماید که در صورتیکه در حین نظارت، فرد ناظر متوجه شد که تماس خصوصی می­باشد می­بایست فورا به عمل نظارت خاتمه دهد.

با این وجود بهترین راه برای اطمینان از رعایت حفظ حریم شخصیتان این است که برای تماس های خصوصی از موبایلتان یا تلفن های عمومی که به همین منظور تعبیه شده اند بهره ببرید.


منبع  :https://www.privacyrights.org/


خیلی سایت خوبیه حتما سر بزنید ;)

نظرات 4 + ارسال نظر
حمید پریزاده چهارشنبه 29 مرداد 1393 ساعت 17:04

سلام بنده فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی می باشم ماده 582 قانون مجازات اسلامی در مورد کنترل غیر قانونی تلفن افراد توسط مأمورین دولت می باشد که مجازات آن از یک تا سه سال حبس یا جزای نقدی از شش صد هزار تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان می‌باشد. و اگر توسط افراد عادی این جرم ارتکاب یابد به استناد ماده 2 قانون جرایم رایانه ای به حبس از شش ماه تا دو سال حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون تومان تا چهار میلیون تومان محکوم خواهد شد. موفق باشید.

مهدی صدری یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 ساعت 23:38

ماده 582 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی

مهدی صدری جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 18:07

قوانین ایران در زمینه شنود مکالمات تلفنی به صورت زیر است:
شنود پنهانی و کنترل مکالمات تلفنی اشخاص در غیر از مواردی که قانون اجازه داده است، جرم محسوب می شود و مجرم به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.
ولی در ادارات و سازمان ها جهت مواردی هم چون افزایش کیفیت ارائه خدمات با اعلام واضح و روشن این مطلب که مکالمات شما توسط این سازمان ضبط می شود، منع قانونی ندارد.

متشکرم. منبع قوانین را بیان نکردید. یعنی ماده چند کدام قانون است؟

علی سراج (مدرس) جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 00:08

لطفا قوانین ایران در این زمینه را هم بیان کنید. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد