امکانات خارق العاده Smart TV ها در قبال نقض حریم خصوصی!

تا حالا اسم تلویزیون های هوشمند رو زیاد شنیدین. ولی این که چه قدر از امکانات قابل توجه اون اطلاع دارید یا نه نمی دونم. یک سری از امکاناتی که این تلویزیون ها در اختیار کاربرانش قرار میده رو بیان می کنم. البته هدف من از گذاشتن این مطلب بیان پیشرفت تکنولوژی در تلویزیون نیست. بلکه نقض حریم خصوصی کاربران با پیشرفت این نسل از تلویزیون ها است.

مهم ترین و قابل توجه ترین امکانات تلویزیون های هوشمند: 

1 تعامل هوشمند با استفاده از کنترل صدا و حرکت: این امکان رو به شما میده تا بدون آن که دکمه ای رو فشار بدین، عملکردهای مختلفی از قبیل روشن و خاموش کردن تلویزیون، تعویض کانال، کم و زیاد کردن صدا و ... رو انجام بدین.

2 اشتراک گذاری فایل (به اشتراک گذاشتن فایل های مورد علاقه تان در شبکه های اجتماعی یا سایر نرم افزارها)

3 گشت و گذار در اینترنت (مشاهده سایت ها و مطالب مورد نظرتون در تلویزیون مانند کامپیوتر)

خب! ظاهر این امکانات از نظر خیلی ها نقضی برای حریم خصوصی به وجود نمیاره. اما کمی به عمق مسأله توجه کنیم می بینیم که این امکانات شگفت انگیز مشکلاتی رو هم به وجود میاره که من ترجیح میدم یه تلویزیون LED معمولی با کنترل دستی رو استفاده کنم تا یه Smart TV پیشرفته با امکانات بالا!

نقض حریم خصوصی رو از مورد اول شروع می کنم. شیوه کار اون به این صورت هست که با استفاده از تشخیص چهره، کاربر رو شناسایی می کنه، سپس حرکات و صدای اون رو مورد تحلیل قرار میده. حال با این امکان تصویری شفاف از اعضای خانواده به همراه تمامی مکالمات او در منزل در دسترس است.

مورد دوم: اعضای خانواده هر کدوم بنا به سلیقه خودشون فایل های مورد نظرشون رو به اشتراک می گذارند. بنابر آخرین اخبار و تحلیل اطلاعات فرستاده شده توسط این نسل از تلویزیون ها، محتوای فایل های اشتراک گذاشته شده، هم زمان با آپلود در شبکه های اجتماعی و ... با فرمتی خاص فشرده شده و به سرورهای مربوطه ارسال می گردد.

مورد سوم: گشت و گذار در اینترنت نیز همچون گذشته که امری غیر طبیعی نیست، کاملا رصد شده و لینک تمامی سایت های مورد بازدید توسط کاربران ذخیره و ارسال می گردد. نکته قابل توجه در این موارد طبقه بندی این اطلاعات است. پس از بازبینی و موشکافی اطلاعات ارسال شده توسط این تلویزیون ها، مشخص شد به طور مثال در منزل، برای هر عضو خانواده پوشه ای در نظر گرفته می شود: شامل عکس فرد، صدای وی، مشخصات فردی (برگرفته از اطلاعات ایمیل، شبکه های اجتماعی و ...)، اطلاعات علایق و سلیقه ها و گرایشات سیاسی (از طریق مطالب به اشتراک گذاشته شده و سایت ها و مطالب مورد بازدید)

نمی دونم هنوزم با نظر من مخالف هستید که یک تلویزیون معمولی LED آسودگی بیش تری ایجاد می کنه تا یک Smart TV با قابلیت های فراوان؟!!! این که حاضر هستید معمول ترین حقوق تان یعنی آسودگی در انجام رفتار و یا گفتار در منزل از شما سلب شود به قیمت استفاده از امکانات گفته شده؟!!!

نظرات 4 + ارسال نظر
سمیرا ظهیری چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 16:21

در این که وجود تلویزیون های هوشمند حریم خصوصی را نقض می کنند شکی نیست. اما ایا شرکت های تلویزیون های هوشمند بدون اجازه کاربران این کار را انجام می دهند یا با رضایت کامل آنها؟؟؟
به گزارش خبرگزاری مهر، جیسون هانتی مدعی جمع کردن اطلاعات درباره عادات خانواده اش توسط تلویزیون هوشمند ال جی خود شده است. در این باره به نظر می رسد جزئیات رمزگذاری نشده ای درباره تغییر کانال به سرورهای رایانه ای ال جی مخابره شده و این امر حتی پس از این که وی گزینه "جمع کردن اطلاعات تماشای تلویزیون" را از فهرست تنظیمات غیرفعال کرده نیز ادامه یافته است. آیا شرکت ال جی باید بدون رضایت کاربران خود اطلاعات آنها را ارسال کند؟ به نظر من ارسال اطلاعات تا زمانی که کاربران از انجام آن رضایت داشته باشند مشکلی ندارد زیرا انها نقض حریم خصوصی را تا این حد پذیرفته اند. اما زمانی که بدون اجازه کاربر این کار انجام می شود و اطلاعات به صورت رمزگذاری نشده ارسال می شوند نقض حریم خصوصی بیشتر مطرح می شود و شرکت هایی همچون ال جی باید پاسخ گو باشند که چرا بدون اجازه کاربران از اطلاعات انها استفاده می کنند.
منبخ:http://www.ghatreh.com/news/nn16653414

مهدی صدری یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 23:01

درسته! رسیدن به راحتی و استفاده بیش تر از امکانات، محدود شدن حریم خصوصی رو به دنبال داره. ولی به قیمت چه تبعاتی؟! رمزگذاری اطلاعات در حال حاضر تا چه حد اعتبار دارد که شکسته نشود؟! عامه مردم با استفاده از نرم افزارهای مختلف قادر به رمزگشایی هستند؛ سازمان های اطلاعاتی که جای خود داردند! در ضمن صدا و تصویری که در منزل که ضبط می شود چه راهکاری دارد؟ آن هم می شود رمزگذاری کرد؟!

محیا رشیدی چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 11:22

به نظر من رسیدن به راحتی و استفاده بیشتر از امکانات محدود شدن حریم خصوصی را به دنبال دارد و در واقع هر چیزی قیمتی دارد . بنابر این هر کسی دوست داشته باشد این هزینه را تقبل می کند و هر کسی که برای حریم خصوصی بیشترین اهمیت را قائل است از این تلویزیون ها استفاده نمی کند.البته می توان این تلویزیون ها را تا حدی خصوصی کرد مثلا می توان اطلاعات ارسالی را رمز گذاری کرد تا قابل تجزیه و تحلیل و هک شدن نباشد و از سیاست گذاری opt in استفاده شود.

میترا یزدانی شنبه 27 اردیبهشت 1393 ساعت 20:32

من کاملا با نویسنده موافقم ، حتی با احتمال خیلی بالا شاید این تلوزیون ها دقیقا به همین نیت یعنی جاسوسی و ورود به حریم خصوصی طراحی شده اند و فقط به آن لباس رشد فناوری پوشانده اند .
شاید در نگاه اول با خود بگویید که حالا مثلا چه می شود بگذار در مورد من این اطلاعات را داشته باشند !
بله درست است شاید در مورد من و شما این طور باشد اما وقتی در سطح وسیع تر مثلا در سطح کشور به این قضیه نگاه کنیم متوجه خطر می شویم .
یعنی مجموعه ای دقیق و بی نقص از اطلاعات افراد یک جامعه در اختیار خواهند داشت و با تجزیه وتحلیل آنها ،پایگاه داده ای عظیم و موثق بدست می آید که می تواند قابلیت سوء استفاده فراوانی داشته باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد