آینده روبط انسان و ربات به کجاها میرود؟!!

راستشو اگه بخواین برای خودم خیلی جالبه بدونم بالاخره این ربات‌ها تو زندگی ما چی کاره‌اند؟

ربات فضانورد ، ربات خانه دار ، ربات شطرنج باز ، ربات چمدان (!!) ، ربات نوزاد،ربات پرستار،ربات بیمار،ربات‌های بهدار،ربات مانکن،ربات معلم،ربات بوشناس،ربات دستیار در آشپزخانه،ربات احساساتی،ربات نقاش و ... .

یعنی فکر کنم اگه راه داشت و با همین قدرت جلو بریم مسایل مربوط به ازدواجم رو هم با کمک همین ربات‌ها حل میکردیم و دیگه واقعا نه کوه به کوه میرسید و نه آدم به آدم ... .


 

ولی آیا ورود ربات‌ها اونم با این همه گستردگی به زندگی ما خوبه؟!

آیا نباید تو اینده نزدیک منتظر این باشیم که روبط انسانی بسیار کاهش پیدا کنه؟

آیا نباید تو اینده نزدیک منتظر این باشیم که انسانها از اینیکه هستند تنبل تر بشند؟


 و اما مسائل حریم خصوصی و اخلاقی آن :

اگه کسی این  ربات ها رو سرقت کنه و با هک کردنش اطلاعات موجود در اون رو بدست بیاره چی میشه؟ اون موقع تمام اطلاعات شخصی و یا حتی محرمانه افراد و کلا صدا و سیمای اونها (صوت و تصویر) لو رفته!

از طرف دیگه ما چقدر میتونیم به این ربات ها اعتماد داشته باشیم،آیا بدون اطلاع ما اطلاعات رو به مرکزی خاص  مخابره نمیکنند؟

آیا واکنش های احساسی و یا فیزیکی که نشان میدهند کاملا بدون هیچ غرضی هستند؟

آیا آنها توسط گروهی خاص با اهدافی خاص و  نادرست تولید نشدند؟

 

خوشحال میشم نظر بدید.


منبع شناسی:

خودم

Wired

ISNA

MIT


نظرات 8 + ارسال نظر
فهیمه پورمجاهد جمعه 6 تیر 1393 ساعت 21:20

شاید حضور ربات ها باعث شود که روابط افراد جامعه کمتر شود یا بسیاری از مشاغلی که قبلا توسط انسان ها انجام می شده ربات ها انجام دهند و باعث افزایش بیکاری شود اما استفاده از ربات ها نشان دهنده پیشرفت کشور است و ما با استفاده از ربات ها می توانیم صرفه جویی کنیم و به اقتصاد کشور کمک کنیم . اینکه یک ربات می تواند ناقض حریم خصوصی باشد خیلی دور از انتظار نیست زیرا ربات مسلما اطلاعاتی را از محیط دریافت می کند و در خودش نگه می دارد بنابراین استفاده از ربات ها در مکان هایی که محرمانگی بسیار بالا است مشکل ساز است در این حالت یا نباید استفاده شوند و یا با احتیاط بیشتری انتخاب شوند اما در مواردی که لو رفتن مشکلی را بهمراه ندارد استفاده از ربات بجای انسان کار بسیار مقعولی است .

مژگان فرهیخته دوشنبه 19 خرداد 1393 ساعت 13:00

به نظر من با گسترش هوش مصنوعی کار به جایی میرسه که رباتها در تمام صحنه ها حضور داشته و به گونه ای مانند انسانها رفتار خواهند کرد، به طوریکه تفاوتی را احساس نکنیم.

یک محقق هوش مصنوعی پیش بینی کرده که علم روباتیک در سالهای آینده به قدری پیشرفت خواهد کرد که از سالهای 2050 به بعد مردم با روباتها ازدواج خواهند کرد.

به گفته دیوید لوی که یک محقق بریتانیایی هوش مصنوعی هستش، روباتها با امکان برقرار کردن گفتگوی هوشمندانه، ابراز احساسات و پاسخ دهی به احساسات و عواطف انسانها تا جایی شبیه به انسان خواهند شد که بیشتر به یک نژاد جدید انسان تبدیل خواهند شد.

sara ahmadi شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 10:00

اینجا به این نقطه می رسیم که آیا باید به خاطر یه سری مسائل جلوی پیشرفت تکنولوژی گرفته شود یا نه!!!! البته همونطور که گفتید این سری مسائل اصلا ساده نیستند و جز مسائل مهم دنیای امروز انسانها محسوب می شود. درست است که در عرصه رباتیک قوانینی وجود داره اما همونطور که همه ما میبینیم این روزها قانونهای این چنینی تقریبابه مرحله اجرا نمیرسه. بحث دیگه ای که پیش میاد اینه که پیشرفت این عرصه در کشورهای پیشرفته خیلی بیشتر از کشورهای در حال توسعه بوده و همون جوری که میدونید مساله تولید کننده و مصرف کننده مطرح میشه . یعنی معمولا کشورهای پیشرفته سیاست ها و منافعی دارن که با کشورهای مصرف کننده آنها سازگار نیست و معمولا از این کشورها در جهت رسیدن به منافع خودشون استفاده می کنند. در کنار همه این مسائل، همونطور که گفته شد مسئله حریم خصوصی یه چالش بزرگ به نظر میرسه. البته نمیشه منکر یک سری مزایایی وجود ربات ها در زندگی انسان هم شد. فکر می کنم باید سبک سنگین کرد که آیا رفاهی که با حضور ربات ها در زندگی ایجاد میشه به عواقبی که ممکن است در پی داشته باشه می ارزه؟ !!!

mahdiye شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 09:06

حضور ربات‌ها در زندگی مردم طی چند سال اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است؛ بطور مثال ربات‌های شبه انسانی برای کمک به افراد سالمند یا دچار ناتوانی جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ربات‌ها علاوه بر کاربرد در محیط‌های خطرناک از جمله برای پاکسازی نیروگاه‌های اتمی یا حضور در فضا، تا دهه آینده به خیابان‌ها نیز راه پیدا می‌کنند. ربات‌های شبه‌انسانی از توانایی جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌ها از روی حرکات و فعالیت‌های انسان برخوردار هستند و افزایش میزان حضور این ربات‌ها می‌تواند خطرساز نیز باشد. همچنین انسان بسیاری از وظایف و کارهای پیچیده محاسباتی را به ماشین های هوشمند واگذار کرده است. در این شرایط انسان بتدریج جایگاه خود را از دست خواهد داد و با واگذاری وظایف خود در بخش های مختلف به ماشین های هوشمند به استثمار ربات های هوشمند در خواهد آمد. امکان نقض حریم خصوصی افراد توسط ربات ها در سطح وسیعی وجود دارد.
از طرفی ورود این ربات ها به زندگی انسان ها در آینده قابل پیشگیری نیست. اما می توان با چک کردن مداوم عملکرد آن ها از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل کرد و یا بر اساس حوزه ی کاری رباتها می توان محدودیت هایی جهت جلوگیری از ارسال اطلاعات افراد به مراکز خاص جاسوسی اعمال کرد.
محققان به همین منظور قصد دارند در سال ۲۰۱۵ یک ربات شبه‌انسانی پیشرفته به نام نائو (NAO) را در بریستول مورد آزمایش قرار دهند؛ یافتن‌ راه‌هایی برای پیشگیری از سرقت یا هک شدن اطلاعات ذخیره شده بر روی این ربات، اصلی‌ترین چالش محققان محسوب می‌شود. بررسی نحوه تعامل انسان با یک ربات شبه‌انسانی با چهره دوستانه، میزان اعتماد مردم به یک ماشین هوشمند، واکنش احساسی نسبت به عکس‌العمل‌های ربات، بخشی از این مطالعه سه ساله را تشکیل می‌دهند که به حفظ حریم خصوصی افراد در زمان حضور پرشمار ربات‌ها کمک می‌کند.

منبع : ایسنا

میترا یزدانی دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 11:23

به نظر من در حال حاضر شاید ما آدم ها اول راه هستیم و هنوز آنطور که باید و شاید ربات ها درگیر زندگی ما نشده اند اما به احتمال زیاد روزی خواهد رسید که هر کسی رباتی در خانه داشته باشد و از آن برای کارهای شخصی و غیره استفاده کند و آن وقت است که حریم خصوصی کاملا یه خطر افتاده است .
در آن روز درست است که ما مالک آن ربات هستیم اما ورودش به زندگی ما می تواند مانند ورود یک فرد غریبه بسیار با هوش با حافظه بسیار بسیار قوی مانند یک ضبط صوت و ضبط تصویر باشد و اگر فرض کنیم این آدم باهوش اطلاعات ما را ممکن است به کسی بگوید تا حدودی شبیه این است که رباتمان هک شده و کل زنگی شخصی ما را به شکل کاملا مسنتد لو دهد و...
البته آن وقت شاید یاد این جمله بیافتیم :
"خود کرده را تدبیر نیست."

محبیان شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 15:56

باید بگم که برا جواب سوالتون که موضوع تحقیق ما هستش جوابایی براتون داریم. اما به طور خلاصه می تونم بگم که برا این سوالا تا حدی جواب براشون در نظر گرفته شده که به قوانین سه¬گانه آسیموف معروف هست و بعد از قوانین آسیموف هم قوانینی برای تکمیل کردنش اومده. این قوانین مجموعا برای ربات¬ها قوانینی را وضع می¬کنه تا در مقابل اعمالشون بتوانیم آنها را بازخواست کنیم. یعنی سازندگان ربات باید این قوانین را در نظر بگیرند تا در صورت بروز خطا، فرد متخلف را بتوان شناسایی کرد.
اطلاعات بیشتر در این مورد رو بهتره تو ارائمون بشنوید

سعید خجسته شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 13:12

احتمالاً گروهی که قراره این موضوع رو ارایه بدن جامع تر در این مورد بحث می کنن.

به عنوان مقدمه بحث

تاثیر حضور ربات ها در زندگی روزمره انسان، روابط انسان ها و شیوه زندگی بشر انکار ناپذیره
با توجه به پیش بینی های آیزاک آسیموف در سال 1964 : "ربات ها در سال ۲۰۱۴ نه عمومیت خواهند یافت و نه کارشان عالی خواهد بود، ولی وجود خواهند داشت."
پس تازه اول کاره

معمولاً برخورد انسان ها با بروز علوم و فناوری های نو به دو شکل هستش
یکی اینکه گروهی از افراد سعی می کنن با استفاده از اون فناوری شیوه زندگیشون رو تسهیل کنن
و گروه بعدی سعی دارن از طریق چالش ها و موقعیت های جدیدی که اون فناوری به وجود آورده از دیگران سوءاستفاده کرده به نفع خود عمل کنن
بخاطر همین موضوع با معرفی هر فناوری جدیدی قوانین مربوط به اون با توجه به مسایل اخلاقی که قبلاً خوندیم وضع میشن
دنیای ربات ها هم مستثنی از این امر نبوده
یک سری از قوانینی که از سال 1950 تا سال 2009 که توسط فعالان حوزه رباتیک (ایزاک آسیموف، لیوبن دیلوف، هری هاریسون، نیکولا کساروفسکی و دیوید وودز) پیشنهاد شده به شرح زیر است:

یک روبات نباید به بشر آسیب برساند و یا با خودداری از عملی موجب آسیب به بشر شود.
یک روبات نباید به انسان آسیب برساند و یا با خودداری از عملی موجب آسیب دیدن او شود، مگر این که قانون صفر نقض شود.
یک ربات باید از فرمانهای انسان‌ها تبعیت کند مگر اینکه آن فرمانها در تعارض با قوانین نخست باشد.
تا هنگامی که قوانین نخست زیرپا گذاشته نشده‌است ربات باید وجود خود را حفظ کرده و در بقای خود بکوشد.
طراحان روبات حق ندارند برای دادن ساختار انسانی به روبات ها، روباتی بسازند که روان داشته باشد.
تولید دوباره یک روبات در صورتی می تواند انجام بگیرد که آن روبات با هیچ کدام از قوانین نخست تعارض نداشته باشد.
یک روبات باید بداند که روبات است. استدلال این است که اگر یک روبات انسان نما به نحوی بپذیرد که روبات نیست، می تواند قوانین نخست را نقض کند.
یک انسان نمی تواند از یک روبات استفاده کند بدون اینکه سیستم کار انسان روبات به بالاترین سطح قانونی و حرفه ای امنیتی و اخلاقی خود برسد.
یک روبات باید به انسان به روشی مقتضی با نقش آنها پاسخ دهد.
یک روبات باید مجهز به قدرت خودمختاری کافی برای محافظت از وجود خود باشد به شرطی که این حفاظت یک انتقال تدریجی کنترل را ارایه کند که در تضاد با قوانین نخست نباشد.

برای مطالعه بیشتر می تونید تو سایت http://scholar.google.com/
کتاب The Laws of Robots‏ که سال 2013 منتشر شده رو ببینید

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov

الناز رزم یان جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 23:16

برای مطرح کردن بحث اعتماد به رباتها باید گفت که وسیله ای که ساخت دست خود انسان باشد باید تمام احتمالات برای از بین بردن حریم خصوصی را در نظر گرفت چون وقتی رباتی ساخته شده است که در بسیاری از ارتش های دنیا در حال فعالت است پس باید این احتمال را در نظر گرفت که امکان دارد رباتی که برای انجام کارهای عادی یک انسان طراحی می شود تحت نظر سازمانهای امنیتی باشند و چون کنترل کردن این رباتها از راه دور برای عصر حاضر که عصر تکنولوژی است کار چندان سختی نیست پس به راحتی می توانند این رباتها را نیز برای امنیت کنترل کنند و اطلاعات خصوصی را از آن دریافت کنند ولی با توجه به سخنان آیزاک آسیموف در رابطه با رباتها که رباتها نه تنها نمی توانند به بشریت آسیبی برسانند بلکه اجازه هم ندارند در قبال آسیب رساندن به انسان دخالت نکرده یا خود را خاموش کند اما متاسفانه با توجه به منابع بسیاری خود بشر اولین کسی بوده است که این قانون را زیر پا گذاشته و رباتهای تحت نطارت خودش را به وجود اورده است. که بتواند آنهارا به گونه ای کنترل کند که در موارد موردنظر کارهایی که مورد پسند خودش است را اجرا کند مانند احتمال تولید کردن رباتهای آدم کش که باعث قتل عام بشر خواهند شد.
و در آینده هم طبق پیش بینی های انجام شده توسط محققین چنانچه این رباتها پیشرفته شوند می توانند با امکاناتی که در اختیار دارند رباتها هوشمند تر از خود را به وجود بیاورند و این در حالی صورت میگیرد که انفجار هوشی اتفاق می افتد و هوش بشر عقب تر از رباتها باقی می ماند اما دانشمندان CSER در حال حاضر در حال تاسیس مرکزی برای بررسی و جلوگیری از تهدید غالب شدن رباتهای هوشمند بر انسان هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد