چین به هیچ چیز رحم نمی کند

حتما تاکنون قصد خرید کالایی با برند و یا مارک خاصی را داشته اید و  حتما با اجناسی مشابه جنس برند را یافته اید. و همانطور که در حال حاضر کشور چین در حال تهیه و تولید اغلب صنایع معروف و مطرح جهان است به طوری که در صنعت صادرات گوی رقابت را از کشورهای بزرگی چون آلمان و آمریکا ربوده است.

و اما چندین نام و یا ایده ی معروفی که چین از سایر کشورها گرفته است عبارتند از:


 

Wal_Mart

فروشگاه های جایگزین چین برای این برند،Wumart می باشد. که اگرچه شکل برند اصلا شبیه به برند اصلی نیست. اما این امکان وجود دارد که  در نگاه اول برای بسیاری افراد عادی که تنها نامی از وال مارت را شنیده اند، تشابه اسمی ایجاد کرده و ایشان را به سمت خود بکشد.

HARRY POTTER AND LORD OF RING

چین حتی به صنعت نشر کتاب نیز رحم نکرده است و کتاب های پرفروش هری پاتر و ارباب حلقه ها را در یک کتاب عرضه کرده است.( جالب اینکه این دو تنها تشابه اسمی می باشد و موضوع و داستان کتاب کاملا متفاوت است) نام انتخابی چین به شرح زیر است:

Harry Potter and the Leopard Walk-Up-To Dragon

KFC
یک شرکت چینی دیگر نام KFC را تقلید نموده و مجموعه غذایی OFC را ایجاد نموده است. را با برندی نسبتا مشابه تولید نموده است. که در زیر می توانید، مشابهت زیاد این برند را با برند اصلی مشاهده نمایید:

STARBUCKS

در چین می توانید قهوه های STARBUCKS را نیز با نام دیگری که ان هم بسیار مشابه برند خارجی آن می باشد، بنوشید، نام انتخابی آن Bucksstar می باشد.

iPHONE

شرکت های نرم افزاری چینی اقدام به تولید گوشی هایی با نام HiPhone نموده است که از لحاظ شکلی و برندی این محصول،یکی از بزرگترین کپی کاری های کشور محسوب می شود.
و بسیاری از برند های دیگر، اما نکته ی قابل توجه این است، که این مشکل تنها برای کشور چین نیت بلکه تقریبا تمام دنیا با مشکلات مشابه مواجه هستند. همانطور که کشور ما نیز از این قضیه در امان نبوده و تمام محصولات و سوغات ایرانی توسط کشور چین کپی کاری و تولید می شود،( نمونه ی واضح آن سفال لالجین که توسط چین و حتی با کیفیت بهتری تولید می شود، و گاهی این کشور از زدن چاپی مانندmade in US بر روی اجناسش هیچ ابایی ندارد.
حال سوال من این است، چرا کشور چین که پرجمعیت ترین کشور جهان است، به جای تولید یک محصول جدید، به کپی کاری و دزدیدن مالکیت فکری و ایده های دیگران مشغول است؟ آیا کپی کاری و زدن نام کشورهای دیگر بر روی اجناس، خیانت به اعتماد افراد نیست؟ ایا این کار مخالف با اصول نه تنها منشور مهندسی نرم افزار بلکه تمامی منشورها نمی باشد؟
آیا این وظیفه ی مشتریان است که از این نوع شرکت ها خرید ننمایند؟
چرا شرکت های آمریکایی و اروپایی که توانایی زیادی در حفاظت از پتنت های خود دارند، نمی توانند از این نوع محصولات خود دفاع کنند؟
منبع: http://www.businessinsider.com/things-that-china-copied-from-the-world-2013-8?op=1

نظرات 3 + ارسال نظر
طاهره محمدطاهری شنبه 7 تیر 1393 ساعت 08:48

وقتی دیگه چین تخم مرغ تولید میکنه که همه از مواد شمیاییه وخیلی ضرر داره وبا قیمت یک دهم قیمت تخم مرغ اصلی وارد میکنه ، که این ظاهرش اصن با اصل تخم مرغ فرق نداره انتظار بیشتر از این نداریم !!!چنین می خاد که اقتصاد دنیا رو تسخیر کنه،چون که چنین یک هفتم جمعیت دنیا رو داره و مشتری بزرگ بسیاری از کشور های دنیا محسوب میشه شایدم به خاطر همینه که شرکتهای بزرگ ترجیح میدن این اعمال چین نادیده بگیرن در عوض بازرشونو از دست ندن

مجتبی عبداللهی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 20:42

در ابتدا کشور چین کشور مطرحی در دنیا نبود.گسترش عصر ارتباطات و تکنولوژی از طرفی و منفعت طلبی صاحبان سرمایه و تولید کنندگان از طرف دیگر باعث شد تا تحولی عظیم در عرصه ی فناوری دنیا رخ دهد.
صنعت گران که می دانستند در چین نیروی کار زیاد و ارزان قیمت است و با وجود تکنولوژی های روز برای بررسی و کنترل تمام مراحل ،کم کم کارخانه ها وکارگاه های تولیدی خود را به سمت کشور چین حرکت دادند تا در آنجا هزینه ی کمتری بابت تولید کالا بپردازند و از طرفی با وجود تکنولوژی های روز آنها را تحت نظر داشته باشند، چنانچه گویی در همان محل اقامت قبلی کار تولید ادامه پیدا می کند.
در ابتدا این صاحبان صنایع بودند که به سود های بهتری می رسیدند وبا هزینه ی کم نتیجه ی معقولی می گرفتند.
این روش باعث شد مردم چین علم و مهارت های لازمی که کارخانه ها و شرکت ها با صرف هزینه و زمانهای زیاد بدست آورده بودند را به راحتی کسب کنند.
این مهارت ها را جمع آوری کردند و شروع به تولید محصولاتی مشابه کردند که در جهان کیفیت آنها قابل قیاس با سایر محصولات بود (البته بجز درجه 3ها که وارد ایران میشن) و چون هزینه ای بابت علم و تکنولوژی آن نداده بودند قیمت های آنها در بازار کمتر از قیمت های دیگران بود و با تغییراتی در نام و ظاهر کالا همان کالا را تولید کردند.
این روش را برای تمام محصولات پیش گرفتند و اکنون تبدیل به یک قطب اقتصادی شده اند و چون کسی تقریبا توانایی قابله با آنها را ندارد برخی مسائل اخلاقی را رعایت نمی کنند .

میترا قربانی سه‌شنبه 13 خرداد 1393 ساعت 17:37

چین در دنیای امروز از قدرت اقتصادیه بالایی برخوردار شده است و می توان گفت یکی از قطب های اقتصادیه جهان است که پشتوانه ی این قدرتش هم نیروی انسانی است که در اختیار دارد.اما همان طور که گفته شد بیشتر کاری که چین میکند کپی برداری از محصولات پر فروش سایر کشور ها می باشد و در این زمینه میتوان گفت خلاقیت و تولید فکر جدید ندارد بلکه حق مالکیت فکری دیگران را نادیده گرفته و از محصولات آن ها کپی برداری می کند.
به نظر من علتی که کشور ها یا حداقل کشور های بزرگ دنیا نمی توانند به رفتار چین اعتراض کنند این است :چون چین بازار خوب و بزرگی برای فروش محصولات آن ها محسوب میشود به علاوه این که به دلیل قدرت اقتصادیه چین مبادلات زیادی با این کشور دارند با در نظر گرفتن ارزان بودن محصولات چینی که تقریبا با اصل برابری می کنند.بنابراین تقریبا قدرتی برای اعتراض به این رفتار چین ندارند یا حداقل به نفع شان نیست.
از جمله کپی برداری های چین میتوان به:
(Apple Stores) فروشگاه های اپل
اخیرا چندین فروشگاه غیرمجاز اپل در چند شهر چین تاسیس شد ه اند و جنجالی بزرگ هم در چین و هم در آمریکا به راه انداخته اند. در این فروشگاه های تقلبی که توسط سایت "برد ابراد" شناسایی شده اند طراحی ها، نشانه ها و حتی فروشنده ها هم شبیه به فروشگاه های واقعی اپل هستند.
همچنین می توان به پارک والت دیزنی در چین که کپی برداری ماهرانه از اصل آن است که در آمریکا وجود دارد اشاره کرد.
کپی برداری از کافی شاپ های معروف (Starbucks) استارباکس در چین
این ها نمونه هایی محدود از نقض مالکیت فکری توسط چین است ما به عنوان خریدار باید سعی مان این باش که حتی المقدور از این اجناس کپی برداری شده استفاده نکنیم.
mashreghnews. ir

ممنون بابت نظر خوبت
اتفاقا توی تکمیل حرفات، داشتم ی مصاحبه می خوندم با یه ایرانی که توی چین سرمایه گذاری کرده بود.
که در مورد چین حرفای جالبی زده بود مثلا اینکه چرا توی جهان یهو انقد کالاهای چینی زیاد شد و اونها انقد کپی کاری وتقلید کردن توضیح داده بود که وقتی مشخص شد‌‌‌‌‌‌‌‌ چین نیروی متبحر ارزان، زیاد د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی استرالیا تصمیم گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌ خطوط تولید‌‌‌‌‌‌‌‌شان را به این کشور ببرند‌‌‌‌‌‌‌‌. خب حضور این کارخانه‌ها باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌ جمعیتی از چین با این برند‌‌‌‌‌‌‌‌ها آشنا شوند‌‌‌‌‌‌‌‌ و شیوه استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از تکنولوژی روز را بیاموزند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر بخش مهمی از برند‌‌‌‌‌‌‌‌های مصرفی د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا چه برند‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که مصرف شخصی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌، چه لوازم خانگی. صنعتی و. .. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین متمرکز شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. الان از همین طریق د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین تمامی‌کارخانه‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازی معتبر د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا مثل بنز ولوو بیوک و. .. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خیابان‌های چین نمای بسیار زیبایی از ماشین‌های مد‌‌‌‌‌‌‌‌رن د‌‌‌‌‌‌‌‌رحال رفت و آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ است. با‌این سیاست ،چینی‌ها هم تکنولوژی تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ را به کشورشان آورد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همه مرد‌‌‌‌‌‌‌‌مانش ماشین‌هایی به روز وبا کیفیت بالا سوار شد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌رمصرف سوخت صرفه‌جویی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ وآلود‌‌‌‌‌‌‌‌گی هوا را کاهش د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ چون شرکت‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌روساز معتبر آخرین تکنولوژی‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ ماشین د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین هم استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و الان هم خود‌‌‌‌‌‌‌‌ چین شروع به تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ چند‌‌‌‌‌‌‌‌ برند‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صنعت خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که به تد‌‌‌‌‌‌‌‌ریج وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ صنعت حمل و نقل چین می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بسیاری از صنایع د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر نیز به همین شکل عمل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌. حتی هواپیماهای بوئینگ وایرباس د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ و مونتاژ می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌ یا حتی قطارهای مد‌‌‌‌‌‌‌‌رن، د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین ازتولید‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌گان خارجی تعهد‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت که بسیاری از قطعات لازم را تولید‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌گان چینی تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همین کار باعث انتقال تکنولوژی به کشور چین شد‌‌‌‌‌‌‌‌ و حالاچین د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌این زحمات را به نتیجه می‌رساند‌‌‌‌‌‌‌‌ و با استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه ازمجموعه‌این تکنولوژی‌ها فضاپیما می‌سازد‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضا نیزایستگاه فضایی سرنشین‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار مستقر می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. فک می کنم اینام از دلایل تاثیر گذار برروی قدرت چین باشه:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد