خواندن پلاک منازل از روی تصاویر استریت ویو توسط گوگل

پروژه استریت ویو از سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرده و به جمع آوری تصاویر در سطح شهرها پرداخته است. همان طور که می دانید این سرویس به کاریران google map و google earth این امکان را می دهد از سایر جزییات مختلف در محل جغرافیایی مورد نظرشان مطلع شوند.

بر اساس گزارش رویترز، هیئت ارتباطات فدرال آمریکا راه‌اندازی سرویس استریت ویو شرکت گوگل را که به تهیه تصاویر مختلف از سطح شهر می‌پردازد، نمونه بارزی از زیرپا گذاشتن حریم خصوصی شهروندان خوانده است. شرکت گوگل پس از نقض حریم خصوصی افراد در پروژه استریت ویو ، برای حفاظت از حریم خصوصی و ناشناس ماندن افراد در هنگام جمع‌آوری تصاویر  از مات کردن چهره‌ها و پلاک اتومبیل‌ها استفاده کرده است. حال بار دیگر گوگل با خواندن پلاک منازل و دسترسی به آدرس دقیق موجب نقض حریم خصوصی افراد شده است. 

  

گوگل در حال توسعه‌ی مکانیزمی است تا با استفاده از آن، پلاک خانه‌ها در Street View را بصورت هوشمند درک کند. براساس اسناد منتشر شده، گوگل موفق به توسعه و آموزش یک شبکه‌ی عصبی شده است که قادر است تا شماره‌ی پلاک میلیون‌ها منزل را از روی تصویر، بدون دخالت عامل انسانی بخواند.زمانی که شما در حال جست‌جوی آدرسی در گوگل هستید، انتظار دارید تا آدرس ساختمان مورد نظر به‌درستی برای شما نمایش داده شود. شاید با نمایش محدوده‌ی آدرس مورد نظر، در مکان‌هایی که پلاک‌ها به‌ترتیب توزیع شده‌اند، بتوان مکان مورد نظر را براحتی یافت؛ اما درصورتی که پلاک‌ها به‌ترتیب نباشند، کار سخت خواهد شد، از این‌رو گوگل تصمیم به توسعه‌ی این سیستم گرفته است که با استفاده از آن می‌توان پلاک منازل را نیز بصورت هوشمند ثبت کرد که منجر به ارائه‌ی آدرس دقیق می‌شود.

به دست آوردن آدرس دقیق منازل تا چه حد لازم است؟ آیا امکاناتی که گوگل در این پروژه در اختیار افراد قرار می دهد فراتر از آن است که بتوان موضوع حفظ حریم خصوصی را نادیده گرفت؟


منبع:

http://www.cyberpolice.ir/news/8181

http://goglet.ir/1392/103910

نظرات 1 + ارسال نظر
arezoo-shirazi پنج‌شنبه 8 خرداد 1393 ساعت 16:11

در پروژه برنامه «Street View» گوگل، خودروهای متعددی در خیابان های سراسر آمریکا، کانادا و اروپای مرکزی گشت می زنند و عکاسی می کنند تا بتوانند این پروژه را کاربردی کنند. که این کار میتواند مواهب زیادی داشته باشد مثلا این که به کاربران اجازه جستجو روی نقشه در تمام کشورها و دیدن تصاویر نقاط مختلف در آن مکانها را میدهد و افراد با استفاده از این خدمات می‌توانند در شهرها و نقاط مختلف جهان، به طور مجازی پیاده‌روی کنند. ویا اگر در یک کشور غریب گم شده باشند به راحتی بتوانند مسیر خود را پیدا کنند.
اما از طرفی خودروهای گوگل از همه جا عکس میگیرند و ممکن است افرادی در عکس بیفتند که قابل شناسایی باشند که گوگل برای حفظ حریم خصوصی بطور خودکار تصویر افراد و پلاک ماشینها را تار میکند تا قابل شناسایی نباشند اما به هر حال شاید بعضی از افراد حتی تا این حد تار کردن را هم دوس نداشته باشند اما به نظر من با توجه به خدماتی که گوگل در این پروژه ارائه میدهد این مسئله قابل چشم پوشی است.
اما از طرف دیگری این سرویس به ابزاری برای سارقان تبدیل شده است. در آمریکا طرفداران این سرویس از آن برای شناسایی خانه افراد مشهور و حتی دیدن خود آنها استفاده می‌کنند.
اما مسئله مهمتر و بحث برانگیزتر این است که :
مهندس دوئه نرم افزاری طراحی کرده است که می تواند به طور خودکار به شبکه های وای‌فای بدون رمزعبور وصل شود و اطلاعات آنها را دریافت کند،به گزارش FCC گوگلی ها این نرم افزار را در خودروهای پروژه Street View استفاده می کردند.و با نفوذ به شبکه های رمزگذاری نشده وای‌فای، نفوذگر هم به شمار می رفتند.
بعدها افرادی مدعی شدند که این اقدام گوگل از قانون Wireap Act تخطی کرده و آن را یک عمل عمدی در مورد برداشت اطلاعات الکترونیکی دانستند. آنها همینطور مدعی شدند که خودروهای Street View گوگل مقدار قابل توجهی از اطلاعات شمال SSIDها، آدرسهای MAC و حتی اطلاعات بسیاری مفیدی مانند ایمیلهای شخصی، رمزهای عبور، فیلمها و اسناد را از روی شبکه های WiFi باز ضبط کرده اند.
که با توجه به مطالب بالا به نظر من ضبط اطلاعات شخصی افراد کار غیر اخلاقی و خلاف قانون است و در اینجا به هیچ عنوان نمیشود که حریم خصوصی را نادیده بگیریم و متذکر شویم که گوگل با توجه به خدماتی که ارائه میدهد حق این کار را دارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد