نقض حریم خصوصی توسط داعیه دار حقوق بشر در جهان

تمامی مکالمات تلفنی در افغانستان توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شنود می‌شود، این کار نقض صریح حریم خصوصی افراد از سوی کشوری است که خود را داعیهدار دفاع از حقوق بشر می‌داند! ...   حریم خصوصی افراد در اسناد بین المللی محترم شمرده شده و هیچ فرد و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

طبق ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر «احدی در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخلههای خودسرانه واقع شود.» هر فردی حق دارد که در مقابل این گونه مداخلات و حملات مورد حمایت قانون قرار گیرد.

یکی از مصادیق و موارد مربوط به حریم خصوصی ، مکالمات و مکاتبات تلفنی افراد است که باید از هرگونه تعرض از جمله تعرضات تکنولوژیک مصون باشد.

مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس اخیراً اعلام کرد: تمامی مکالمات تلفنی در افغانستان توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا شنود می‌شود امری که نقض صریح حریم خصوصی اتباع افغانستان از سوی کشوری است که خود را داعیهدار دفاع از حقوق بشر در جهان جا زده است.

افغانستان حرمت مکالمات و مراسلات مخابراتی (پیامهای تلفنی) را به عنوان یکی از مصادیق و موارد مرتبط به حوزه خصوصی افراد و اتباع این کشور به رسمیت شناخته و در ماده سی و هفتم قانون اساسی خود تصریح کرده: «آزادی و محرمیت مراسلات و مخابرات اشخاص چه به صورت مکتوب باشد و چه به وسیله تلفن، تلگراف و وسایل دیگر، از تعرض مصون است.»

از طرفی کشور آمریکا  خود را همیشه مدافع حقوق بشر و همچنین حفظ حریم افراد معرفی کرده و همکار استراتژیک افغانستان عنوان میکند و اعلام می دارد که کشور دوست و پشتوانه ای در پیشرفت های صنعتی و ... در افغانستان است. از طرفی نیز اقداماتی چه سیاسی و چه اقتصادی در جهت پیشبرد این اهداف در این کشور پیاده سازی کرده ، اما پاسخ قابل قبولی برای تقابل آشکار با قانون اساسی افغانستان و سوء استفاده از فضای مربوط به این کشور را ندارد.

سوءاستفاده و بهرهبرداری مغایر با حکم صریح قانون اساسی افغانستان از فضای مخابراتی این کشور به هر بهانه و هر هدفی که باشد، از سوی هر مرجعی خواه داخلی یا خارجی، از نظر قانون اساسی این کشور مردود است و می‌توان آن را به عنوان یکی از نشانههایی از نقض حاکمیت ملی این کشور به حساب آورد.

در نتیجه بحث پیش رو باید اضحار داشت که شنود مکالمات تلفنی افراد از سوی ادارات اطلاعاتی آمریکا هیچ توجیه اخلاقی و قانونی ندارد، جز این که بپذیریم حق سوءاستفاده از تکنولوژی برای هر کشوری در حد توانایی تکنولوژیکی همان کشور باید به رسمیت شناخته شود امری که در نهایت به سود هیچ کشوری نخواهد بود.

با توجه به این اقدام به نظر شما :

آمریکا که خود را مدافع و منادی حقوق بشر در جهان قلمداد میکند و حمله نظامی به بسیاری از کشورها را بر همین مبنا توجیه میکند، چرا با نقض نمایان حریم خصوصی افراد احترامی برای آنان قائل نیست؟ و اینکه ورود خویش به حیطه زندگی شخصی و حریم خصوصی افراد را چگونه می تواند توجیه ‌کند؟

منبع :

خبرگزاری فارس www.farsnews.ir  

جستجوگر اخبار تی نیوز www.tnews.ir

نظرات 3 + ارسال نظر
reyhane tarlani جمعه 6 تیر 1393 ساعت 22:14

ضرب المثلی قدیمی میگوید چاقو دسته خودش را نمیبرد!!آمریکا وقتی به حقوق ابتدایی شهروندهای خود احترام نمیگذارد و مکالمات تلفنی آنها را به طور کامل شنود میکند دیگر چه انتظاری میتوان داشت؟؟؟یکی از مسایلی که با وقاحت تمام یکی از افراد منتسب به حزب دموکرات آمریکا در مجلس سنا اعلام کرد این بود که برای حکومت موفق باید بر تفکرات افراد مسلط بود و این امر یکی از راهکارهای این مساله میباشد.توجیه به این افتضاحی؟؟؟حال دیگر وقتی همه دنیا میدانند که در حال حاضر افغانستان مستعمره امریکا هست.حداقل دیگه برای من هیچ جای تعجبی نیست!!!اینکه آمریکا بالاخره کی میخواهد معنی حریم خصوصی را درک کند واقعا علامت سوال بزرگی است

حامد سلیمانی چهارشنبه 14 خرداد 1393 ساعت 14:17 http://itethics.blogsky.com/author/7124745692

دیوار حاشا بلنده...!

به نظر بنده امروزه رسانه نقش خیلی مهمی بازی میکنه.
منظورم اینه که چون تقریبا 95% رسانه دنیا دست افرادیه که درمجموع تو آمریکا و صهیونیست خلاصه میشن ، زمانی که خلافی از این کشورها سر زده میشه حتی اجازه داده نمیشه که اخبارشون به گوش مردم و جهان برسه ولی کافیه که خدایی نکرده این خطا از سوی کشوری مثه ایران باشه :
ای وای ... ، ای مردم ... ، تو ایران نقض حقوق بشر میشه... .

بنابراین قانون این دنیا رو به نحوی باید شبیه به قانون جنگل دونست:
هر کی قدرتش بیشتر باشه،احتمالا حامیان بیشتری داره،رعایت مسایل اخلاقی در او الزاما صدق نمیکنه و هر کاری بخواد میکنه .

fatemeh سه‌شنبه 13 خرداد 1393 ساعت 17:24

در افغانستان همه نوع محرومیتی وجود دارد.محرمیت تلفنی، محرمیت زندگی شخصی .... این موارد بالا چه موقع رعایت شده اند که ما الان امریکا را به دلیل شنود مکالمات تلفن افغانستان مورد محاکمه قرار دهیم ؟
چه موقع امریکا بدلیل فعالیت های غیر اخلاقی خود محاکمه و مجازات شده که الان چنین انتظاری را داشته باشیم؟!!!!!!
در کشوری که دشمنان از انواع واقسام وسایل و افزار استفاده نموده ، از داخل وخارج با ګماشته ګان شان ازمودرن ترین وسایل مخابراتی و سیستم های الکترونیک استفاده نموده با جاسوسان شان تماس ګرفته برای شان هدایت و دستور میدهند ، ایا در چنین حال احوال شنیدن و کنترول مخابرات باید جرم و کناه حساب شود ؟ و مورد انتقاد قرار ګیرد ؟ در افغانستان محرمیت تلفونی، محرمیت زندگی شخصی .... چه وقت رعایت شده که امروز ما از نقض آن توسط امریکائی ها شکایت کنیم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد