آزادسازی ثبت نام دامنه های اینترنتی غیرلاتین از سوی شرکت ICANN

سازمان جهانی واگذاری نام ها و شماره های اینترنتی(آیکان)، که مسئولیت سیستم دامنه های اینترنتی DNS را بر عهده دارد اخیرا تحول عظیمی در کار خود ایجاد کرده و آن ثبت نام دامنه های اینترنتی به صورت غیرلاتین و به زبان محلی شرکت ها است که به گفته ی مسئولان آیکان یکی از بزرگترین تغییرات فضای مجازی از زمان اختراع آن تا کنون می باشد!

این تغییر و تحول می تواند باعث جذب حداکثری افراد در سراسر دنیا باشد که به زبان لاتین آشنایی ندارند.از طرفی به گفته ی منتقدان این طرح می تواند باعث ایجاد بی نظمی و سردرگمی در فضای وب شود ، به خصوص افرادی را که در سیستم خود صفحه کلید هایی به زبان سایر کشور ها نظیر چین،کره،روسیه و ...  ندارند را دچار سردرگمی می کند و این می تواند منجر به عدم دسترسی این افراد به سایت های خارجی زبان شود.

با وجود این مخالفت ها و نقد هایی که از سوی منتقدان و سیاستمداران به این اقدام آیکان وارد بود،این شرکت سرانجام تصمیم خود را اجرایی کرد و مصوبه ی ثبت دامنه های غیر لاتین را به انجام رساند.

شاید پافشاری آیکان بر این مسئله به خاطر این است که به جهانیان نشان دهد بر اساس منافع بین المللی حرکت می کند و هیچگونه وابستگی به ایالات متحده امریکا ندارد، چراکه عده ای از منتقدان بر این باورند که پس از خصوصی سازی این شرکت،آمریکا کماکان نفوذ زیادی بر این شرکت دارد و آن را مستقیما بر اساس منافع خود اداره می کند.

از جمله فواید این اقدام می توان به دسترسی آسان و راحت به اخبار محلی و همچنین استفاده ی راحت تر کودکان از اینترنت برشمرد.

از نظر من این اقدام آیکان یک رویکرد مهم در آزادسازی اینترنت است طوری که برای دسترسی همه ی افراد دنیا آسان باشد و همه ی افراد از همه ی جوامع و با هر زبانی، از حقوق مساوی از فضای وب بهره ببرند.

اما ما در ایران چندان احساس نیاز به این اقدام نمی کنیم چرا که کشور ما تحت تحریم و فشار دولت آمریکاست و ویندوز نصب شده در سیستم های ما نسخه رسمی فارسی ندارد و چندان دچار مشکل نمی شویم.اما امیدواریم ثبت دامنه ها با زبان فارسی نیز امکان پذیر باشد.

منبع:

www.itiran.com

www.ICANN.com

نظرات 1 + ارسال نظر
وحیده مظاهری پنج‌شنبه 29 خرداد 1393 ساعت 20:53

این اقدام آیکان بسیار قابل تحسین است و با آن موافقم.
اما اینکه ما در ایران به این اقدام آیکان احساس نیاز نمی کنیم تا حدودی درست نیست.ما نیز زبان رسمی خود را داریم و استفاده از زبان فارسی برای ما راحت تر است.به خصوص افراد بیسواد کشورمان و آن هایی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند با این اقدام راحت تر می توانند در فضای مجازی جستجو کنند و از آن استفاده کنند.
کشور ما نیز آمار زیادی در استفاده از اینترنت دارد و با این اقدام از حقوق مساوی نسبت به دیگر کشور ها از اینترنت بهره می برد.همچنین زبان رسمی کشورمان در میان دیگر کشور ها بیشتر شناخته می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد