دوربین ھای مداربسته نقض حریم خصوصی یا عامل پیشگیری از جرم؟

مسئله استفاده از دوربین ھای مداربسته تبدیل ب یکی از دغدغه ھای شھروندان در سراسر جھان شده

است. مردم نگرانند ک گسترش استفاده از این دوربین ھا توسط دولت و شرکت ھا و موسسات، آزادی و

حریم خصوصی آنھا را ب خطر اندازد.

با توجه ب این نکته ک در حال حاضر در سطح شھر و در خیابان ھا از دوربین ھای مداربسته استفاده شده است، باید بگویم ک این امر یک عامل بازدارنده بر کاھش جرایم مرتکبان خواھد شد. این امر برای جامعه بشری بسیار مفید خواھد بود.

باید توجه کرد ک برای استفاده از دوربین مداربسته، قانون مدونی نداریم و این نقص قانون است ک امید است مجلس شورای اسلامی در این خصوص مصوبه ای را تصویب کند. اما باید اجمالا ب این موضوع تاکید کرد ک فیلم و عکس ضبط شده توسط دوربین در ماده ١٢۵٧ قانون مدنی جزو ادله اثبات جرم نیست و تنھا می تواند در کنار سایر دلایل در اقناع قاضی موثر باشد.

 

ھر چند ک در گذشته واکنش سنتی ب جرایم حول محور مجازات استوار بوده است، اما از ھمان دوران نیز با بررسی رابطه جرم با علت وقوع آن بحث ھایی برای از بین بردن آن و پیشگیری از وقوع جرم مطرح می شده است. پیشگیری از وقوع جرم ب خصوص در ادیان الھی جزو بھترین و موثرترین راه ھای کاھش میزان ارتکاب جرم در جوامع محسوب می شده است.

با توجه ب آنچه کارشناسان مورد تاکید قرار دادند تا زمانی ک این دوربین ھا اعمال و رفتار شھروندان را در محیط ھای عمومی زیر نظر داشته باشند، خط قرمزی نادیده گرفته نشده است برعکس این اقدام تاثیر بازدارند در ارتکاب جرایم دارد چراکه مجرمانی ک می دانند اعمال آنھا ٢۴ ساعت شبانه روز ثبت می شود، ب راحتی اقدام ب ارتکاب جرم نمی کنند. ب عبارتی ھزینه ھای ارتکاب جرم برای این افراد بالا می رود.

درکل ب نظر میرسد ک مزیت های وجود این دوربین ها در سطح شهر  عامل وجود آنها در این مکان ها است.

هرچند ب نظر عده ای این نقض حریم خصوصی  آنها باشد

نظرات 3 + ارسال نظر
وحیده مظاهری شنبه 7 تیر 1393 ساعت 04:32

همانطور که در زمان درس هم اشاره شد ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حریم خصوصی ما کاملا رعایت شود. مسئله ی دوربین های مدار بسته هم به این موضوع مرتبط می شود، یکی از نگرانی هایی که افراد در حوزه ی حریم خصوصی شناسایی آنها در عکس ها و فیلم هاست. به نظر من بسته به قانونی که در برابر استفاده از تصاویربه دست آمده از دوربین ها وجود دارد می توان گفت که قسمت نقض کردن حریم خصوصی شان بیشتر در نظر گرفته میشود یا به عنوان عاملی برای پیشگیری از جرم ،
اگر دولت و قانون از این فیلم ها و عکس ها فقط در جهت تشخیص جرم استفاده کنند و محدوده ی جرم هایی که به تصاویر این دوربین ها برای اثبات آنها نیاز میشود مشخص شود و منطقی باشد، آنگاه کسی نمی تواند مخالف نصب آنها شود

فهیمه پورمجاهد جمعه 6 تیر 1393 ساعت 19:48

به نظر من این نگرانی مردم که گسترش استفاده از دوربین های مداربسته توسط دولت و شرکت ھا و موسسات، آزادی وحریم خصوصی آنھا را ب خطر اندازد کاملا قابل قبول است و این دوربین ها به راحتی می توانند ناقض حریم خصوصی افراد باشند , اما هر تکنولوژی مزایا و معایبی را به همراه دارد و به این خاطر در جامعه موافقان و مخالفانی را پیدا می کند. مسئله اصلی این است که آیا مزایای یک تکنولوژی از معایب آن بیشتر است یا خیر. در مورد دوربین های مداربسته هم به دلیل اینکه مزایای آنها بیشتر از معایب آنها است با وجود مخالفان ما شاهد استفاده روزافزون این تکنولوژی هستیم.

بهنام کلهری پنج‌شنبه 5 تیر 1393 ساعت 21:58

با سلام
به نظرم من بسته به اینکه دوربین مدار بسته ئر کجا نصب شود میتئاند نقض حریم خصوصی شود و یا به بیان موجب ناراحتی دیگران شود و همچنین در مواردی هم موجب امنیت و پیشگری از وقوع جرم میشود که این امر مثبت است
بعنوان مپال داخل دانشگاه خودمون در مسرهای ورودی و حیابان بسیا خوب اما در راهروها یا جلوی سرویس بهداشتی حریم خصوصی را نقض میکنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد