نقض حریم خصوصی فعالان عرصه‎ی مجازی توسط کارمند اخراجی مرکز رسانه‎های دیجیتال!

طی روزهای اخیر دعوت‎نامه‎هایی در قالب پیامک به تلفن همراه برخی فعالان عرصه‎ی فضای مجازی کشور و مدیران تارنماهای ثبت شده در سایت ساماندهی پایگاه‎های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد و از آنها خواسته شد که در اولین گردهمایی بزرگ مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" شرکت کنند؛ 

مرکز توسعه فناوری اطلاعات گفت ایجادچنین همایشی غیر قانونی و بدون مجوزبوده است. 

اطلاعاتی که برای ارسال دعوت‌نامه‌ها استفاده شده بود اطلاعاتی‌ است که در سایت ساماندهی، پایگاه رسمی «ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران» بوده جزء حریم خصوصی کاربران می‌باشد.
با پیگیری های انجام شده مشخص شد این کار توسط یکی از کارمندان اخراج شده این مرکز انجام شده است. با توجه به این مورد میتوان نتیجه گرفت حریم خصوصی افراد حتی کارکنان یک مرکز اینترنتی در خطر است .این دلیلی بر نبود امنیت کافی و حفظ نشدن حریم خصوصی در فضای مجازی ایران و حتی در داخل یک سازمان است.

حال این سوال پیش میآید که   چرا با وجود این که یک کارمند اخراج شده است هنوز باید به اطلاعات آن سازمان دسترسی داشته باشد؟آیا این دلیلی بر نا کار آمدی و نداشتن امنیت در پایگاه های اینترنتی ایران است؟ 

در این رابطه میتوان به قانون زیر در این زمینه اشاره کرد:" بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات فردی نظیر نام و نام خانوادگی، نشانی های محل سکونت و محل کار، وضعیت زندگی خانوادگی، عادت های فردی، ناراحتی های جمعی، حساب بانکی و رمیز عبور، اطلاعات شخصی هستند و انتشار آنها و دسترسی غیرمجاز به آن جرم تلقی شده است." 

سوال پایانی این است که چنین حرکاتی که باعث نقض حریم خصوصی به صورت گسترده می شوند چه تاثیراتی بر جامعه خواهند داشت؟ 

asriran.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد