مرگ فیسبوک تا سال 2017 فرا می رسد

 مرگ فیسبوک تا سال 2017 فرا می رسد: 

 دغدغه حریم خصوصی محبوبیت فیسبوک را به چالش می کشد کاهش محبوبیت جهانی فیسبوک در میان کاربران دلایل متعددی دارد.

 مطالعات صورت گرفته در مورد فیسبوک نشان می دهد که این شبکه اجتماعی عامل بروز بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های روحی در افراد است. اما مسئله امنیت و حریم خصوصی مهمترین موضوعیست که باعث دل بریدن کاربران فیسبوک از این شبکه اجتماعی می شود

 

مرگ فیسبوک تا سال 2017 فرا می رسد: 

 دغدغه حریم خصوصی محبوبیت فیسبوک را به چالش می کشد کاهش محبوبیت جهانی فیسبوک در میان کاربران دلایل متعددی دارد.

 مطالعات صورت گرفته در مورد فیسبوک نشان می دهد که این شبکه اجتماعی عامل بروز بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های روحی در افراد است. اما مسئله امنیت و حریم خصوصی مهمترین موضوعیست که باعث دل بریدن کاربران فیسبوک از این شبکه اجتماعی می شود

اجتماعی می شود.

 

دیدبان آمریکا: مدل ریاضی طراحی شده توسط محققین دانشگاه پرینستون «جان کانارلا» و «جاشوا ای اسپچلر» پیش بینی می کند که فیسبوک محکوم به نابودیست و بین سال های 2015 تا 2017، بیش از 80 درصد از اعضای خود را از دست خواهد داد.

 

بر اساس این مدل، شبکه های اجتماعی مانند یک بیماری مسری عمل می کند. زمانی به اوج می رسند، رفته رفته همه گیر می شوند و سر انجام پایان می یابند. پژوهشگران پرینستون در این تحقیق نمودار حیات فیسبوک و مای اسپیس را به صورت مقایسه ای ترسیم نموده اند. بر اساس این نمودار، فیسبوک از سال 2012 روند رو به زوال خود را آغاز نموده و تا سال 2017 محبوبیت خود را تا حد قابل توجهی از دست خواهد داد.

 

بنابر گزارش وبلاگ اینساید فیسبوک (Inside Facebook) ترافیک این شبکه اجتماعی در کشورهای آمریکا، کانادا، نروژ، روسیه و انگلستان در ماه های اخیر کاهش چشم گیری داشته است. به طور کلی فیسبوک در کشورهای که سابقه طولانی تری در آن ها دارد، با سرعت بیشتری محبوبیت خود را از دست می دهد. در ماه های گذشته فیسبوک به طور میانگین هر ماه 5 تا 6 میلیون نفر از کاربران خود را در آمریکا از دست داده است. آمار های منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) از کاهش 25 درصدی کاربران جوان فیسبوک در آمریکا بین سال های  2011 تا 2013حکایت می کند. حتی رشد کاریران فیسبوک در کشور های در حال توسعه نیز نسبت به سال های قبل سرعت کمتری یافته است.

 

 

کاهش محبوبیت جهانی فیسبوک در میان کاربران دلایل متعددی دارد. مطالعات صورت گرفته در مورد فیسبوک نشان می دهد که این شبکه اجتماعی عامل بروز بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های روحی در افراد است. کاهش عزت نفس، افسردگی، انزوا، افزایش حس حسادت و افزایش خشونت از جمله آثار زیانباری هستند که فیسبوک می تواند به دنبال داشته باشد.

 

بیشتر معتادان به شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک افرادی خجالتی، افسرده و گوشه گیر هستند. علاوه بر این فیسبوک عامل یک سوم از طلاق ها در جهان شناخته شده است و به روابط اجتماعی افراد در دنیای واقعی نیز لطمه وارد می کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه کلرادو، تقریباً نیمی از کاربران فیسبوک تفاوتی میان دنیای مجازی و دنیای واقعی قائل نیستند و لطمه ها و آسیب های ناشی از دنیای مجازی را به زندگی واقعی خود تعمیم می دهند.

 

اما در کنار تمامی موارد یاد شده، مهم ترین عاملی که باعث دل بریدن کاربران فیسبوک از این شبکه اجتماعی شده است موضوع امنیت و حریم خصوصی است. دو تن از کارکنان کمپانی فیسبوک به تازگی افشا کرده اند که فیسبوک حتی به محتوای منتشر نشده از سوی کاربران خود نیز دسترسی دارد و در صورت تمایل، می تواند از این محتوا سوء استفاده به عمل آورد. این موضوع بدین معناست که اگر کاربر تصمیم بگیرد مطلبی را در فیسبوک منتشر کند اما قبل از فشردن دکمه ارسال، از انتشار مطلب مورد نظر منصرف شود و آن را پاک کند، فیسبوک باز هم قادر است بدون اطلاع کاربر و بدون اجازه وی محتوای مورد نظر را مشاهده و در پایگاه داده های خود ذخیره نماید.

 

مدت زیادیست که فیسبوک به عنوان یکی از منفور ترین ابزار های جاسوسی در دنیا مطرح شده است. سایت ویکی لیکس برای اولین بار فیسبوک را به عنوان یکی از عوامل اطلاعاتی و جاسوسی ایالات متحده معرفی نمود. پس از آن بار ها شکایت هایی از سوی مردم آمریکا مبنی بر تجاوز فیسبوک به حریم خصوصی آن ها در دادگاه های ایالات متحده مطرح شده است. اسرائیل نیز از افشای استفاده اطلاعاتی خود از فیسبوک برای اهداف جاسوسی ابایی ندارد. «رونن برگمن» کارشناس اسراییلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب «جنگ مخفی اسراییل در ایران»در مصاحبه با پایگاه خبری بی بی سی در اینباره گفته است: « اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در فیسبوک یافت می‌شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده می‌کند‏.‏»

 

 

هرچند «مارک زاکربرگ» مؤسس شبکه اجتماعی فیسبوک نسبت به اقدامات اخیر دولت آمریکا در تجاوز به حریم خصوصی مردم و شنود اطلاعات محرمانه آن ها موضع گیری کرده و دولت را مورد انتقاد قرار داده است، اما این اعتراضات در حد یک ژست تبلیغاتی محسوب می شود و عملاً دست شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک نیز در پروژه سوء استفاده از حریم خصوصی مردم، همانند دست های دولت آمریکا آلوده است.

 

این واقعیتی انکار نشدنی است که علیرغم تنظیمات مختلفی که فیسبوک با ادعای حفاظت از حریم خصوصی کاربران ارائه می نماید٬ همچنان بر بد بینی و بی اعتمادی افراد نسبت به این شبکه اجتماعی افزوده می شود. هر چند وقت یکبار مطالبی مبنی بر فروش اطلاعات کاربران توسط فیسبوک در رسانه ها منتشر می شود. تبلیغات مندرج در صفحه های شخصی کاربران که عمدتاً با اطلاعات درج شده توسط آن ها همخوانی دارد گواهی بر حقیقت داشتن این گمانه زنی ها است. اگر فیسبوک می تواند از اطلاعات خصوصی کاربران خود برای مقاصد اقتصادی و تجاری بهره براری نماید، تجاوز به حریم خصوصی آن ها برای مقاصد اطلاعاتی و جاسوسی نیز ممکن است. بسیاری از تحلیل‌ گران آینده حریم ‌شخصی را با توجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک موضوعی بسیار چالش بر انگیز ارزیابی می نمایند. حتی پیش بینی می شود نگرانی و احساس خطر نسبت به حریم خصوصی به حدی افزایش یابد که شبکه های اجتماعی با ترک دسته جمعی بسیاری از کاربران خود مواجح گردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد