شبکه ملی اطلاعات(شما)

راه اندازی اینترنت ملی که این روز ها خیلی به چشم می خورد همه ی افراد را تاحدودی نگران کرده است گویا با وجود چنین شبکه ای عملا ارتباط ما با سایر کشورهای بین المللی و خارجی قطع شده و به نحوی یک اینترنت پرسرعت داریم ولی بدون حضور سایت های خارجی و رسمی!!

ولی اگر عاقلانه فکر کنیم عملا چنین چیزی امکان پذیر نیست.مگر می شود ارتباط یک ملت را که این چنین غرق در فضای مجازی شده اند و آمار استفاده کنندگان از آن روز به روز بیشتر می شود را با سایر کشور ها قطع کرد؟!

به گفته ی مسئولان کشور با تاسیس شبکه ی داخلی اطلاعات تا پایان سال 94،ارتباط با اینترنت جهانی قطع نخواهد شد و همچنان به کار خود ادامه خواهد داد پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

شبکه ی ملی اطلاعات،شبکه ای است که کلیه ی سرور های آن داخل ایران قرار دارند و تنها مجاز به دسترسی به سایت هایی را داریم که برای آن تعریف شده باشد.به عبارتی شبکه ای پاک و داخلی!

این جداسازی به منظور افزایش امنیت اطلاعات و ایجاد یک ارتباط امن در بستر اینترنت طراحی می شود به طوری که دسترسی به اطلاعات" مراکز داده" داخل کشور از طریق خارج از کشور مسیریابی نشوند و کلیه ی زیرساخت های ارتباطی شبکه،داخلی شوند.حتی دیده می شود که پس از افشاگری های ادوارد اسنودن، سران کشورهای اروپایی نیز به دنبال تاسیس چنین شبکه ای هستند تا اطلاعات خصوصی کشورشان از شنود آمریکا در امان باشد.

به نظر من  برای کشور ما نیز با وجود دشمنی های آشکار آمریکا و اسرائیل  وجود چنین شبکه ای لازم است تا در حفظ استقلال ملی بکوشیم و از شنود های احتمالی غرب در امان باشیم و نیازی نیست که اطلاعات خصوصی ما از کشور خارج شوند.

همچنین مزیت دیگر این شبکه این است که مدیران سایت ها و پایگاه ها شناخته شده هستند و از ارتکاب به جرائم فضای سایبری خودداری کرده و خود را مسئول می دانند.

نظر شما چیست؟آیا تاسیس چنین شبکه ای را مفید می دانید؟چالش های پیش روی چنین شبکه ای چگونه ارزیابی می کنید؟

نظرات 4 + ارسال نظر
طاهره محمدطاهری شنبه 7 تیر 1393 ساعت 08:52

من نیز تاسیس چنین شبکه ای را مفید و به نفع کشور می دانم.با توجه به افشاگری های اخیر اسنودن و فاش کردن جاسوسی های آمریکا ما در کشورمان احساس نیاز می کنیم که با وجود شبکه ی ملی و مستقل از شنود و جاسوسی آمریکا در امان باشیم و اطلاعات خصوصی ما از مرزهای کشور خارج نشود و امنیت اطلاعات ما بالا رود.همچنین ارزان بودن اینترنت ملی یکی از بهترین فواید اینترنت ملی است چراکه ما امروزه هزینه ی زیادی بابت اینترنت می پردازیم و همین هزینه ی گزاف باعث شده عده ای از دسترسی به آن محروم باشند.

reyhane tarlani جمعه 6 تیر 1393 ساعت 21:42

نمیتوان به طور قطع اظهار کرد که این شبکه خوب یا بد است چون به هر ترتیب هر کاری مزایا و معایب خاص خود را دارد.و تا نرسیدن به مرحله عمل نمیتوان به طور قطع راجع به آن قضاوت کرد.اما به نظر من با توجه به اینکه برای همه ما اثبات شده که فضای مجازی آنگونه که عوام میپندارند هم امن نیست و در واقع کشورهای ابر قدرت از این قضیه سو استفاده میکنند.طبیعتا از این نظر بهتر است چون مطمینیم چیزی را که نباید دیگری(ابر قدرت‎ها)بفهمد نمیفهمد.اما در وادی امر باید از صحت و کامل بودن این امر اطمینان حاصل کنیم.در این صورت هم چالش مهمی پیش رویمان قرار میگیرد:آیا با تعریف دهکده جهانی موافقیم؟بالاخره در این عصر شاید ما هم اطلاعات سودمندی برای کشورهای دیگر داشته باشیم.به نظر من این مساله نیازمند تامل بیشتری میباشد

الناز رزم یان چهارشنبه 4 تیر 1393 ساعت 01:37

با توجه به آنچه که بیان شده است دسترسی خارج از مرز ایران به اطلاعات ایرانی ها کاهش می یابد اما همانگونه که میدانیم راههای بسیاری برای دور زدن این محدودیتها وجود دادرد و چندان خالی از تهدید هکرها نیست و بالاخره آنها راهی برای نفوذ به این شبکه پیدا خواهند کرد ولی بازهم میتوان خوشبینانه به این قضیه نگاه کرد و امیدوار بود که امنیت این شبکه بسیار بالاتر از خلاقیت هکرهای خارجی باشد در اینصورت شبکه ای امن و مطمین خواهیم داشت و هم چنین چون تنها به سایتهایی می توان رجوع کرد که تعریف شده این شبکه باشد امکان دارد به بسیاری از سایتها که این شبکه آدرس آنها راندارد نتوان دسترسی پیدا کرد و این خود مسله نگران کننده ای می باشد زیرا حدودیت اطلاعات را به وجود خواهد آورد.

پویا فارسی چهارشنبه 4 تیر 1393 ساعت 00:59

قطعا وجود چنین شبکه ای مفید است و مهمترین دلیل برای پیاده سازی این شبکه، کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت است و باعث مستقل شدن شبکه داخلی می شود. این شبکه مزیت های زیادی دارد،
- کاهش هزینه خرید پهنای باند
- افزایش امنیت اطلاعات ملی
- داشتن مدیریت یکپارچه
- گسترش آموزش از راه دور توسط ارتباط ویدیویی ارزان و با کیفیت تر
- افزایش امنیت کاربران
- اتصال تمامی مراکز دولتی و خصوصی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، تحقیقاتی به یکدیگر در صورت قطع خطوط ارتباطی با خارج از کشور
البته این شبکه معایبی هم دارد مثلا کاربران خارجی نمی توانند به آن متصل شوند. که این موضوع هم می تواند به عنوان یک عیب و هم به عنوان یک مزیت به حساب آید.
به نظر من این شبکه نسبت به اینترنت مسلما با استقبال کمتری مواجه می شود. درست است که با اینترانت ملی، کاربر با سرعت بیشتری وبسایتهایی که در داخل کشور میزبانی می شوند را مشاهده می کند اما مشکل اینجاست که تمامی فعالیت های کاربران (خصوصا کاربران خانگی) محدود به وبسایت های داخلی نمیشود.
البته به نظر من این قسمت که "نیازی نیست که اطلاعات خصوصی ما از کشور خارج شوند" خیلی درست نیست، چون تنها در صورتی این اطلاعات قابل دسترسی برای کشورهای خارجی نیست که این اطلاعات تنها روی شبکه اینترانت قرار گرفته باشد. که فعلا این اطلاعات روی هردو شبکه موجود و یکسان است. در مجموع این شبکه بیشتر برای ادارات و مراکز دولتی مناسب است، نه کاربران خانگی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد