kill switch in smart phones

می توان گفت امروزه گوشی های هوشمند جز جدا نشدنی زندگی افراد شده اند، گوشی ها همواره نزد فرد هستند و به دلیل امکانات زیاد مثل حافظه ی زیاد و دوربین های قوی و...  حاوی اطلاعات شخصی و مهمی هستند. دزدیده شدن گوشی های هوشمند به دلیل قیمت  نسبتا بالا و جذابیت آنها به مسئله ی مهمی برای کاربران تبدیل شده است، جدا از ضرر مالی، مسئله ای که این نگرانی ها را ایجاد کرده اطلاعاتی است که کاربران در گوشی  دارند و ترس از دزدیده شدن و مورد سواستفاده قرار گرفتن اطلاعات آنهاست .

نمودار زیر که نتیجه ی تحقیقات انجام شده ی پلیس نیویورک  است به روشنی افزایش دزدی گوشی ها را نشان می دهد 

این موضوع سبب شده که شرکت ها جهت راهی برای غیرقابل استفاده کردن اطلاعات در گوشی ها برای امنیت اطلاعات در گوشی ها و همچنین به طور کل غیرقابل استفاده کردن گوشی ها بعد از دزدیده شدن جهت کاهش دزدی تلفن های هوشمند بدنبال راهکار باشند در ادامه ی مطلب در مورد kill switch یا دکمه مرگ صحبت می کنیم،

Kill switch یا دکمه ی مرگ از سپتامبر 2013در گوشی های آیفون استفاده می شود، به دلیل کاهش دزدی گوشی های اپل و افزایش دزدی اسمارت فون های سامسونگ ، سبب شد تا شرکت گوگل و مایکروسافت متعهد شوند تا در نسل جدید سیستم های موبایل خود از این قابلیت استفاده کنند و کلیه ی شرکت های فروش اسمارت فون ها در ایالت متحده باید تا بعد از جولای 2015 طبق برنامه ی CTIA-The Wireless Association این تکنولوژی را دارا شوند

تکنولوژی دکمه مرگ سبب می شود که افراد پس از گم کردن یا دزدیده شدن گوشی خود بتوانند ایمیل کانتکت ها عکس و دیگر اطلاعات گوشی خود را پاک کنند و همچنین گوشی را غیر فعال کرده که بدون زدن پسورد مخصوصشان فعالسازی نشوند.

البته هم اکنون این تکنولوزی در برخی گوشی ها استفاده می شود ولی مطمئن نیستند و با ریست کردن گوشی اطلاعات بر می گردد.

برخی می گویند این روش روش خوبی برای جلوگیری از دزدی اسمارت فون ها نیست اما نمودار زیر که حاکی از کاهش دزدی گوشی های اپل بعد از مجهز شدن به kill switch هستند نشانگر این است که شاید کاملا از دزدیده شدن آنها جلوگیری نکند ولی به مقدار زیادی دزدی این گوشی هارا کاهش داده اند. این نمودار حاصل تحقیقات در نیویورک است اما تحقیقات در ساسر مناطق نیز حاکی از کاهش دزدی ها است. 

منبع: http://mashable.com/

http://www.usatoday.com/

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید خجسته سه‌شنبه 3 تیر 1393 ساعت 22:29

درسته که راهکارهایی شبیه به Kill Switch و نیز اون نتایج قابل قبولی رو ارایه دادن، اما هنوز مشکل به طور قطعی حل نشده (مشکلی که به قول شما وجودش خیلی خیلی هم مهمه)

اولاً نباید هیچ موقع به توانایی هکرها در دور زدن همچین سیستم هایی شک کرد. مثلاً تقریباً سه ماه پیش حفره امنیتی جدیدی در سیستم عامل آی فون کشف شده بود که ردیابی گوشی های آی فون بعد از سرقت رو با اختلال مواجه می کرد. سارقان بدون نیاز به وارد کردن یوزرنیم پسورد در گوشی میتونستن با انتخاب گزینه Delete Account در تنظیمات iCloud و خاموش کردن همزمان نرم افزار Find My iPhone (که ابزاری شبیه به Kill Switch هستش)، حساب کاربری iCloud رو از بین ببرن و امکان مکانیابی رو از صاحب گوشی بگیرن.

دوماً سرقت گوشی های هوشمند اینقدر باب شده که گروه های سرقان برای خودشون مافیا تشکیل دادن و گوشی های سرقت شده رو بلافاصله بعد از سرقت از محدوده دسترسی صاحب یا اپراتور پشتیبانی کننده اش دور میکنن. مثلاً میبرنش ی کشور دیگه که دیگه هیچ کارش نمیشه کرد.

سوماً مهم ترین مشکل از کاربرد خود این ابزارها به وجود میاد، یعنی حذف اطلاعات و یا غیرقابل استفاده کردن گوشی سرقت شده. اومدیمو اطلاعات دسترسی به چنین امکانی برای گوشی ما رو رامین صادق نسب داشت، اون موقع تکلیف چیه؟ (خوب معلومه میزنه همه اطلاعاتمون رو حذف میکنه و ما هم هیچ کاری از دستمون بر نمیاد (: ...).

شاید خیلی خیالی باشه ولی به نظر من برای حفظ حریم خصوصی گوشی های هوشمند باید:
1) یک قانون جهانی وضع بشه (که غیر ممکنه و حتی برای کودک آزاری شم هنوز نتونستن)
2) گوشی از حالت فیزیکی در بیاد مثلاً بشه جزیی از بدن خودمون (که اینم اوضاع رو بدتر میکنه. خودمونم با گوشی میدزدن)
3) گوشیمون رو سفت بچسبیم و نزاریم بدزدنش.
4) اصلاً از گوشی های هوشمند استفاده نکنیم. بهترین راه هم همینه چون چه سارقان گوشیمون رو بددزدن و چه اطلاعاتمون با خود گوشی شنود بشه در هر دو صورت حریم شخصیمون نقض میشه.

البته به نظر من شخصی که از گوشی هوشمند استفاده میکنه پذیرفته که هیچ حقی به داشتن حریم خصوصی نداره و در واقع حریم خصوصیش نقض نمیشه بلکه از بین میره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد