روبات های با حساس و با اخلاق

توی یکی از ویدئو هایی که استاد گذاشتند یک ربات معرفی میشه که دارای احساس هستش و البته گفته شده که همدردی هم میکنه و سازندش به این موضوع که رباتش قدرت همدردی داره خیلی افتخار میکنه  .

در نگاه اول این ربات برام خیلی جالب بود به هر حال اینکه یکی باشه باهات همدردی کنه خیلی خوبه اما چقدر مهمه که این همدم با اخلاق هم باشه .

سازنده اون کلی ذوق داشت و از تکنولوژی ها و نرم افزار های قوی ای که توش به کار رفته با افتخار صحبت می کرد اما ئر مورد اخلاقش چیزی نگفت.

اگه این ربات رو بدن به شما بگن تربتش کن یعنی به نوعی اخلاق بهش یاد بده ، چیا یادش میدین؟

به نظر من همون قدر که ساختن این ربات مهمه اخلاقش یا همون اخلاق ماشین هم مهم هستش.

این ربات باید آموزش راز داری ببینه !!

خوش برخورد و عاقل باشه یعنی راهنمایی بد نکنه .

حافظه ش قدرت پاک شدن داشته باشه و خیلی چیز های دیگه

به نظرتون اینها در حوزه هوش قوی قرار میگیرند یا هوش ضعیف ؟

به نظرتون اهمیت اخلاق برای این ربات ها چقدره ؟ آیا میشه بهشون اعتماد کرد؟

منبع : خودم ، ویدئو ی ذکر شده ، اسلاید های درس

نظرات 3 + ارسال نظر
مجتبی عبداللهی شنبه 7 تیر 1393 ساعت 01:44

در ابتدا چون ما ایرانی ها احساسی هستیم همه خوشحال میشویم از وجود این طور رباتی اما از نظرهای دیگر چه؟
اول اینکه هر کسی باید یک سطح از حریم شخصی و خصوصی داشته باشد حتی برای یک ربات که آنها را به حافظه می سپارد می تواند مشکل ساز شود.
فرض کنیم برای جاسوسی این ربات را طوری طراحی کنند که با حذف کردن اطلاعات آن باز هم اطلاعاتش باقی بماند یا اینکه بتوانند اطلاعات آنها را باز گردانی کنند یا اینکه اصلا وجود یک همچین رباتی در منزل یا محل کار ممکن است به تماس های تلفنی و یا حرف های شما با سایر اعضا گوش بدهد و آنها را مخابره کند.
از طرف دیگر آیا کنترلی برای بازگو کردن این اطلاعات در این ربات طراحی شده است؟
یعنی چه حرف هایی را در مقابل چه کسانی بزند؟
آیا طراحی شده که چگونه از اطلاعاتی که ذخیره کرده استفاده کند ؟در کجا از آنها استفاده کند؟
آنها را در اختیارچه کسی قرار دهد؟
ممکن است بتوان با زدن یک حرف یا بازگوی یک جمله از طرف مقابل در اثر نقص در برنامه ریزی تمام اطلاعات خصوصی کسی را باز گو کند.

منا الیاسی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 14:57

به نظر من تو حوزه هوش قوی قرار می گیره. چون باید فهم عمیقی از امور داشته باشه تا بتونه اخلاقی عمل کنه.با توجه به اینکه حوزه اخلاق خیلی گستردست.
اخلاق در این حوزه خیلی مهم است، چون یک همدم واقعی و خوب باید قدرت تحلیل مسائل را در هر شرایطی داشته باشد.
رباتها خیلی مثل انسانها نمی توانند در شرایط متفاوت عکس العمل متفاوتی از خودشان نشان دهند مثلا خوشحال شوند غمگین شوندو...واینکه خوب و بد را از هم تشخیص دهند.به هر حال هرچقدر سعی شود که آنها را ملزم به رفتارهای خوب کرد و اینکه در هر شرایطی انسان را راهنمایی کند، هیچوقت نمی تواند جای انسان باشد و انسان را درک کند.پس نمی توان به آنها اعتماد کرد.

احمد رسولی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 13:01

قدرت عقل هیچ وقت نمیتونه به دست یه انسان ساخته بشه .. و در پی اون اون ربات بتونه به شکل طبیعی واکنش نشون بده نسبت به اتفاقات . درد رو حس کنه . عاطفی باشه. واکنشای طبیعی نشون بده و...
به نظرم کاری که ربات میکنه حتی رباتی که ازش با نام رباتای احساسی یاد میکنن اینه که مثلا اگه در مواجهه با آدم طرف مقابل حالت چشماش غمگین بود اون هم حالت چهرشو غمگین نشون میده یا وقتی خوشحالی اونم خوشحال میشه ... میدونین .. کلا عواطف و احساساتش طبیعی نیس و یک اپسیلون هم در برابر احساس یه انسان نمیتونه باشه ! به نظرم هوش مصنوعی قوی فقط انسانه نه چیزی که انسان میسازه .. ولی خب من خیلی دوس دارم اگه یه روز رباتی داشته باشم اون والی باشه! (Wall.E) و مثل اون بتونه حس دوس داشتن رو تجربه کنه که خیلی اخلاقی هم هست تازه! ..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد