چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی


مهندسان در سراسر جهان در اقدامی که هدف آن رفاه بیشتر انسان است روبات هایی ساخته اند که می توانند در بسیاری از زمینه ها جایگزین انسان شده و بشر را از انجام کارهای دشوار و خطرناک معاف کنند. اما در عین حال روبات هایی نیز طراحی می شوند که هدف آنها کشتن انسانهاست و روبات قاتل آن دسته از تسلیحات نظامی هستند که بدون نیاز به دخالت و نظارت بشر، قادر به یافتن و حمله به هدف‌های نظامی اند.

هوش روبات ها هر روز در حال پیشرفت و همین امر موجب شده برخی مردم آینده شوم و ترسناکی را پیش بینی می کنند که در آن تعداد ماشین های هوشمند از انسانها پیشی می گیرد و روبات های شبه نابودگر( ترمیناتور) هدایت دنیا را به دست خواهند گرفت.

اما متخصصان علم روباتیک این نگرانی ها را رد کرده و می گویند فناوری های روباتیک به قیمت آینده انسانها، تکامل نخواهد یافت.محققان می گویند می‌توانند هوش مصنوعی خلق کنند که قادر به ارزیابی خودکار موقعیتی دشوار و اتخاذ تصمیم‌های اخلاقی پیچیده باشد که بر دستورالعمل‌های سختگیرانه غلبه کند.

تصور کنید به  زودی، روزی فرا رسد که تلفن هوشمند بتواند وضعیت عاطفی یک فرد را ثبت کرده و آن را به دیگران نشان دهد. یا معلم بتواند توجه دانش آموزانش را به درس بسنجد و یک مدیر نیز همین کار را در مورد کارمندانش انجام دهد.

در حال حاضر تلفن های هوشمند به افراد کمک می کند در ورود به مکانهای پیچیده و ناآشنا مانند متروی نیویورک راه خود را بیابند و گم نشوند.

در آینده روبات های مراقبی عرضه خواهند شد که می توانند به افراد سالخورده در مبارزه با بیماری های روحی شان کمک کنند. اگر چنین روبات هایی بتوانند به سلامت روان انسان کمک کنند می توانند به طور چشمگیری فرایند پیری را در انسان تغییر دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
mohsen nahavandi شنبه 7 تیر 1393 ساعت 00:49

به نظر من در مورد هوش و کارایی ربات ها همواره اغراق هایی خلاف واقعیت شده که نگرانی انسان ها رو در پی داشته هر چقدر هم که هوش مصنوعی پیشرفت کنه و ربات های متنوع و هوشمندی به بازار عرضه بشه باز هم ربات ها تحت کنترل بی چون وچرا نبوغ انسانی خواهند بود و ربات ها هرگز نمیتوانند خلاقیت و اختیار انسانی داشته باشند چالش اصلی نه قدرت یافتن خود ربات هاست بلکه نحوه ی طراحی و استفاده ی انها توسط آدمی می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد