فناوری‌های زیست‌سنجی

 وقتی به اداره یا محل کارتان می روید معمولا پیش از ورود از دستگاه تشخیص اثر انگشت یا کارتخوان استفاده می کنند این یعنی انگشت شما ویژگیهای منحصر به فردی دارد که امکان تشخیص هویت را برای دستگاههای الکترونیک فراهم می کند ، استفاده از اصول و قواعد آماری برای تحلیل داده های زیستی، بیومتری نام دارند این ویژگی زیستی فقط به انگشت محدود نمی شود محدود نمی شود بلکه از ساختار صورت و عنبیه هم برای تشخیص هویت استفاده می شود .


استفاده از اسکن‌های عنبیه در فرودگاه‌ها برای تصدیق هویت مسافرانی که از بازرسی‌های اولیه عبور کرده‌اند و کسانی که می‌خواهند بسرعت از طریق خطوط هوایی جابه‌جا شوند، از کاربردهای موثر این فناوری محسوب می‌شود. سازمان‌های امنیت ملی کشورها می‌توانند با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده در زمینه اثر انگشت، اسکن عنبیه و چهره به شناسایی و تعیین هویت مسافران خارجی متوقف شده در مرزها که اغلب به دلیل تخلفات قانونی و جنایی صورت می‌گیرد مهاجران غیرقانونی و قاچاق و متقاضیان روادید بپردازند. از دیگر کاربردهای فناوری زیست‌سنجی در زمینه تشخیص هویت، کاربرد حیاتی و روزافزون آن در مبادی ورودی مراکز حساس است. در حال حاضر در پژوهشگاه فناوری تشخیص هویت دانشگاه ویرجینیا و در نزدیکی تاسیسات زیست‌سنجی اف.بی.آی، محققان در حال کار روی گرفتن تصاویر عنبیه افراد در فواصل حدود 5 متری و تصاویر چهره از فواصلی دورتر در حدود 200 متری هستند. این در حالی است که گرفتن تصاویر ناآشکار و پوشیده چهره و عنبیه نیز که چند سال دیگر از سوی این محققان صورت خواهد گرفت، مورد توجه آژانس‌های دولتی قرار گرفته است. از دیگر کاربردهای جالب توجه و کم‌نظیر این فناوری، شناسایی از راه دور است. مثلا ناوی نظامی ‌را در رویارویی با شناوری بیگانه تصور کنید؛ قبل از هر گونه اقدامی ‌و با استفاده از این فناوری می‌توان تصاویری از مشخصه‌های زیست‌سنجی خدمه ناشناس از راه دور تهیه و با کسب تکلیف از یک پایگاه داده تشخیص هویت، به حضور افراد مظنون یا تروریست پی برد.

هدف درازمدت این فناوری، کاربرد و استفاده فراگیر دانش زیست‌سنجی است. برای مثال مسافری ممکن است از راهروی فرودگاه قدم‌زنان بگذرد و در همین هنگام امکان ضبط تصاویر چهره و عنبیه‌اش بدون آن که حتی از جلوی کیوسکی عبور کرده باشد و به دوربینی نگاه کند، فراهم می‌شود. در مقایسه با سایر سنجش‌های امنیتی، فناوری زیست‌سنجی بسرعت به اولویت نخست راه‌حل‌های امنیتی برای دسترسی کنترل شده بدل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد