درخواست کانادا برای فیلتر در گوگل


دادگاهی در بریتیش کلمبیای کانادا به گوگل دستور داد تا دسترسی به تعدادی وب سایت را از طریق جستجوگر خود در سراسر جهان مسدود نماید.
به گزارش فارس به نقل از سرچ انجین لند، صدور این حکم به دنبال درخواست شرکت صنعتی
Equustek سازنده تجهیزات شبکه ای صورت گرفت. مدیران این شرکت می گویند سایت های مذکور متعلق به تعدادی از همکاران سابق هستند که با سرقت اسرار تجاری Equustek Solutions محصولات مشابهی را تولید و به فروش رسانده اند.
پیش از این حکم موقتی در این زمینه صادر و به گوگل ارائه شده بود، اما گوگل نسبت به این حکم اعتراض کرده و آن را نپذیرفت. اما دادگاه مجددا حکم قبلی را تایید کرده است.
گوگل معمولا احکام قضایی در مورد مسدود کردن دسترسی به یک سایت در قالب نتایج جستجو را می‌پذیرد. اما علت اصلی این مخالفت آن است که دادگاه کانادایی از گوگل خواسته دسترسی به سایت های مورد بحث را در سراسر جهان و نه تنها در کانادا مسدود نماید.
یکی از سخنگویان گوگل در این مورد گفته است: حکم دادگاه ما را ناامید کرده و ما مجددا برای تغییر آن تقاضای فرجام خواهی خواهیم کرد.

منبع خبر: itanalyze.com

این خبر نشان می دهد که فیلترینگ در تمامی کشور ها وجود دارد و مسئله ی تقریبا مهمی محسوب می شود. در خواست هایی که برای فیلترینگ وجود دارد تنها به مسائل هرزه نگاری محدود نمی شود بلکه هر سایتی که ناقض قوانین کشور هاست در فهرست فیلتر قرار می گیرد.سایت هایی که ناقض قوانین کپی رایت هستند و به مسئله مالکیت فکری توجهی ندارند ،سایت هایی که اسرار تجاری را فاش می کنند و ... مثال هایی از درخواست دولت ها و افراد برای فیلترینگ و سانسور هستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
mina zamani شنبه 7 تیر 1393 ساعت 23:21

به نظر من درخواست این شرکت منطقی و به جا بوده است. زیرا همانطور که انتشار کلید بلوری در سایت dig.com باعث فسخ حساب کاربری قرد منتشر دهنده و اقرادی که کمک در این انتشار این کلید داشته اند شد به نظر من انتشار اسرار تجاری یک شرکت نیز کاری غیر اخلاقی بوده است و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند Google باید کمک کند تا از انتشار این اسرار جلوگیری کند.
اسرار تجاری چون یک اطلاعاتی است که دارای ارزش مستقل اقتصادی است و برای شرکت سودآور است و شرکت از طریق این اسرار تجاری است که به سود مالی می رسد پس کار درستی نیست که با انتشار این اسرار شرکت را دچار ضرر و زیان کنیم. و از آنجایی که در 10 فرمان اخلاقی کامپیوتر آورده شده است که از کامپیوتر در جهت سواستفاده و افشای راز دیگران استفاده نشود این موضوع با این فرمان نیز در تناقض است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد