روبات های قاتل!


هوش مصنوعی و علم رباتیک روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است و این مسئله علاوه بر فوایدی که دارد عده ای را از جهت استفاده ی نادرست ازین فناوری نگران کرده است.تولید روبات هایی که تا حدودی می توانند شبیه انسان رفتار کنند و همچنین ساخت هواپیماهای جنگنده ی بدون سرنشین به این نگرانی ها دامن زده و افراد ازین که روزی روبات ها کنترل زمین را بر دست بگیرند ترس و واهمه دارند.

محققان علم رباتیک پیش بینی کرده اند که ربات های جنگنده و حتی قاتل در مسیر تکامل و شکل گیری هستند و طی ده الی بیست سال آینده تولید می شوند.  این روبات ها قادر خواهند بود بدون نیاز به دستور و نظارت  انسان ها ، در حملات نظامی و جنگ ها شرکت کنند و به طور آگاهانه در مورد تیر اندازی تصمیم بگیرند یعنی می توانند در مورد مرگ و زندگی انسان ها مختارانه تصمیم بگیرند!

سازمان جهانی حقوق بشر نیز اعلام کرده باید معاهده ی بین المللی در جهت منع تولید و استفاده ازین سلاح های خودکار شکل گیرد و دولت ها اجازه ی استفاده از آن را نداشته باشند.

شکل گیری این سلاح ها با مسائل اخلاقی بسیاری روبرو خواهد از جمله اینکه اگر روباتی اشتباه کند و در جنگ ها افراد غیر نظامی را هدف قرار دهد چه کسی پاسخگو است؟اگر این قابلیت را داشته باشند که بتوانند حافظه ی خود را پاک کنند رد یابی قاتل و مقتول غیرممکن خواهد بود. یا اینکه اگر روزی این روبات ها به سازندگان خود حمله کنند و قتل و کشتار راه بیاندازند تکلیف جان انسان ها چیست؟طی مصاحبه ای که با استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان شناس  صورت گرفت ایشان اعلام کردند که بدون شک در جنگ میان انسان و روبات، انسان بازنده خواهد بود. بنابراین امنیت جامعه ی بشری در معرض تهدید است و باید فکری به حال آن  کرد.

نظر شما چیست؟آینده ی روبات های جنگنده را چگونه پیش بینی می کنید؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
عاطفه نوروزی جمعه 6 تیر 1393 ساعت 23:47

به نظر من نیز طراحی چنین روبات هایی تا حدودی نگران کننده است و باید فکری به حال آن کرد.اما نباید کاملا دید منفی نسبت به آن ها داشت چرا که وجود روبات ها از زمان اختراعشان تاکنون که بسیار پیشرفت کرده اند همواره به نفع بشریت بوده و در جهت کمک به انسان ها بسیار سودمند بوده اند و در مواردی همچون مانند روبات هایی که به کمک سالمندان می روند و آن ها را در انجام کارهایشان کمک می کنند بسیار قابل تحسین هستند.در مورد روبات های جنگنده نیز باید بگویم که درست است که مسائل امنیتی و غیر اخلاقی از جمله قتل انسان های بی گناه را ممکن است در پی داشته باشند اما می توانند در جنگ ها به ما بسیار کمک کنند و به نحوی شیوه ی جنگیدن را تغییر دهند و اگر از جنبه ی مثبت به این قضیه نگاه کنیم باعث می شوند تلفات و سربازان کشته شده در جنگ ها کاهش یابند و این بسیار خوب است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد