فیلتر شدن فیس بوک کار درستی است یا خیر؟!

وقتی به وبلاگ ها رجوع می کنی و مناظره های افراد را در مورد فیلتر یا عدم فیلتر در ایران را مطالعه کنیم واقعا قضاوت در این مورد سخت به نظر میرسد !!  

برخی معتقد با توجه به قانون جرائم رایانه‌ای جمهوری اسلامی ایران هرگونه محتوای علیه عفت و اخلاق عموم، علیه مقدسات اسلامی، علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای و سایر جرائم به کار می‌رود، از جمله مواردی هستند که از سوی هر پایگاهی منتشر شود، موجب فیلتر شدن آن پایگاه می‌شود و فیس بوکی ها از وفور چنین محتواهایی در این شبکه کاملا مطلعند.

این گروه همچنین معتقده اند ضمن اینکه کاربرانی که با استفاده از فیلترشکن یاvpn به این سایت دسترسی دارند، اگرچه احساس خوشایند کاذبی از دور زدن فیلترینگ خواهند داشت! اما در معرض هرگونه عملیات جاسوسی ونقض حریم خصوصیشان قرار دارند. همان‌گونه که خبرهای متعددی نیز از نقض حریم خصوصی افراد و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات شخصی‌شان در فیس‌بوک منتشر شده که منجر به شکایات متعددی از این شبکه شده است.

عده ای که مخالف فیلتر شدن این شبکه هستند هم دلایل خودشان را دارند از جمله اینکه; یکی دیگر از جنبه های مثبت شبکه های اجتماعی بازاریابی محصولات از طریق آن است. امروزه یکی از بخش های مهم بازاریابی و همچنین تعامل با مشتریان و گرفتن بازخورد از آنها در دنیا از طریق شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد و آزادی این شبکه ها تاثیر مستقیم و غیر قابل انکاری بر پیشرفت اقتصادی کشور دارد. 

 

 عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بیان کرده است: با توجه به حکم قضایی شبکه فیس بوک از مصادیق مجرمانه برشمرده می شود که علت آن توزیع فساد و فحشاء و در اختیار گذاشتن اطلاعات به شبکه‌های جاسوسی است .


به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، در خصوص شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به آنها تصریح کرد: با اشاره به رویارویی کشور در جنگ نرم با نظام سلطه، تجمیع اطلاعات ملی در شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله موارد تهدیدی است که موجب می‌شود تا اطلاعات ملی در اختیار شبکه‌های جاسوسی نظام سلطه قرار گیرد.


و اما نظر مخالفان:


1- اگر راننده اتوموبیل باشید و غیر مجاز برانید ممکن است موجب مرگ دیگران شوید .گذشته از اینکه موجب آلودگی و بیماری همگان میشود
2-
وقتی با تلفن صحبت میکنید ممکن است شخص دیگری آن را شنود کند و اطلاعات شخصی شما لو برود
3-
وقتی عکسهای خانوادگی خود را برای دوستان و آشنایان ایمیل میکنید یا برای چاپ به عکاسی میبرید موجب میشوید که اطلاعات شخصی شما در اختیار دیگران قرار بگیرد
4-
وقتی از خانواده خودتان فیلم تهیه میکنید . این فیلم ممکن است دراختیار دیگران قرار گرفته شود
5-
وقتی جلوی کامپیوتر یا لبتاپ شخصی نشسته اید و مشغول استفاده از آن هستید یک هکر براحتی میتواند از طریق دوربین دستگاهتان شما را مشاهده کند . یا حتی به اطلاعات شخصی داخل دستگاهتان راه پیدا کند .
6-
وقتی به برنامه های تلویزیون نگاه میکنید درواقع شما تحت تاثیر تفکری که آن برنامه بر آن اساس ساخته شده قرار گرفته اید و میتواند موجب انحراف دیدگاه شما از واقعیت ها شود
فراموش نکنیم که همه اینها صرفا ابزار هستند و محدود کردن آنها مشکلی را حل نمی کند . هنگامیکه ابزار جدیدی به جامعه ای معرفی میشود بهتر است بجای ممنوع کردن آن روش های صحیح استفاده از آن را آموزش دهیم
فردی که به دنبال فساد است یا فردی که به دنبال کلاهبرداری است بدون فیس بوک هم کار خودش را میکند . اکنون بسیاری از کاربران فیس بوک یاد گرفته اند که اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که جنبه خصوصی نداشته و نشر آنها مانعیتی برای آنها ایجاد نمیکند . مسلما وقتی شما با وسیله ای کار میکنید که میدانید عملکرد شما میتواند توسط همگان مشاهده شود مسلما دقت کافی خواهید کرد .

 

 

نظر شما چیست آیا با فیلتر فیس بوک مخالفید یا موافق ؟

آیا این کار دولت مخالفت با آزادی بیان نیست؟

آیا فیلترینگ فیس بوک با توجه به حجم بالای کاربران ایرانی آن نوعی مخالفت با اکثریت مردم نیست؟

آیا فیلترینگ فیس بوک با توجه به حجم بالای کاربران ایرانی آن باعث گسترش فرهنگ استفاده از فیلترینگ نمی شود؟

نظرات 1 + ارسال نظر
وحیده مظاهری شنبه 7 تیر 1393 ساعت 04:19

خواه ناخواه با وجود فیلتر بودن این شبکه ی اجتماعی تعداد زیادی کاربر ایرانی در فیس بوک وجود دارد و فعالیت می کنند. می توان این موضوع را ندید گرفت و همچنان آنرا فیلتر بگذاریم. اما فیس بوک یک شبکه ی اجتماعی است که کاربران بسیاری از سراسر جهان دارد و فعالیت کاربران ما در این شبکه ی اجتماعی دیدی از جامعه ی ما را به دنیا منتقل می کند، پس نمی توان فیس بوک را فیلتر کرد و کاری به محتوایی که در آن به اشتراک گذاشته می شود نداشت منظور من این نیست که در اطلاعات دخالت کنیم یا افراد در فیس بوک را تحت نظر بگیریم، باید در فیس بوک مطابق با ارزش های جامعه فرهنگ سازی شود، فیس بوک محل بسیار خوبی برای معرفی ، بیان و روشن کردن عقایدمان است. نباید این فرصت گرفته شود. مبعد از بازی ایران و آرژانتین وباخت ایران، به صفحات بازیکنان آرژانتین رفته بودند و صحبت های نامناسب بسیاری در آنجا شده بود، یکی از شبکه های رادیویی داخل از هموطنان خواهش کرد که به جای این حرفهای نامناسب از شکلک استفاده کنند شاید این مثال روشنی نباشد منظورم ازین مثال این بود که نباید وجود مردم در فیس بوک را نادیده گرفت و می توان رفتارهایشان را شکل داد. در کل به نظر من با توجه به تعدا زیاد کاربران عضو در این شبکه و استفاده ی زیاد این کاربران فیلتر بودن آن صحیح نیست و حتی آسیب هم می زند.به طور مثال همانطور که خودتونم اشاره کردید استفاده از فیلترشکن و.. باعث ایجاد حفره های امنیتی می شوند. البته نباید منکر این شد که برخی صفحات و ... مناسب فرهنگ ما نیست باید تدبیری اندیشید که اینگونه صفحات همچنان فیلتر بمانند. و به نظر من در صورت فیلتر نبودن فیس بوک دولت می تواند سود های زیادی مادی و معنوی زیادی از آن ببرد چون عده ی زیادی در این شبکه های اجتماعی جمع هستند و در حال خواندن و تبادل اطلاعاتند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد