قوانین شبکه‌های اجتماعی در حین ثبت‌نام، چگونه باعث تخریب حریم‌شخصی کاربران می‌شود؟

همه ی افراد که یک برنامه را نصب می کنند و یا عضو یک سرویس اینترنتی می شوند در هنگام ثبت نام و نصب بدون آنکه به متن نوشته شده توجه کنند گزینه Agree to licence and Agreemen  را انتخاب می کنیم و از این اطلاع نداریم که با انتخاب این گزینه می توانیم حریم خصوصی خود را در معرض خطر قرار دهیم و این اجازه را به ارائه کنندگان این سرویس اینترنتی می دهیم که با اطلاعات ما هر کاری که می خواهند انجام دهند.

از مشکلات پایه ایی تمامی کاربران اینترنت این است که هیچ وقت حاضر نمی شوند سعی کنند که چند خط از این قوانین را مطالعه کنند و از اختیاراتی که به آن سرویس می دهند آگاه شوند و با انتخاب گزینه ((قوانین و مقررات را خوانده ام و قبول کرده ام)) اطلاعات مربوط به حریم شخصی خود را در اختیار سازمان های جاسوسی قرار می دهند.

برای مثال قوانین یکی از پرطرفدارترین سرویس آنلاین امروزی یعنی فیس بوک را بررسی می کنیم:

 

You grant us a nonexclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook

 

این جمله بدین معناست که این ارائه دهنده سرویس اینترنتی هر کاری که دوست دارد با هر آنجه که شما به اشتراک می گذارید انجام دهد و بابت این کار هیچ گونه قوانینی را زیر پا نگذاشته است. تنها به این دلیل که در هنگام ثبت نام گزینه I Accept to Terms را انتخاب کرده ایم.

این تنها بخشی از قوانین 4500 کلمه ای فیس بوک است که اگر بخواهیم برای خواندن تمامی این قوانین وقت بگذاریم حدود 20 دقیقه وقت باید گذاشت.

به نظر من اینکه از نخواندن قوانین توسط مردم و همینطور اینکه ممکن است افرادی به زبان انگلیسی مسلط نباشند سو استفاده می کنند تا وارد حریم خصوصی مردم شوند و از این اطلاعات سو استفاده کنند و این نقض حریم خصوصی است و باید برای این مشکل راه حلی پیدا کنیم. به عنوان مثال اینکه قوانین خومات اینترنتی را به زبان های مختلف ترجمه کنند تا مردم از اینکه چه اختیاراتی را در اختیار این ارائه دهندگان قرار می دهند آگاهی یابند تا برایشان مشکلاتی پیش نیاید.

منبع: zoomit.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
بهناز حکیمی شنبه 7 تیر 1393 ساعت 23:50

این قوانین دست وپا گیر(ابته به نظر ما!) باعث شده است که افراد بدون خواندن، آنها را تایید کنند. می توان گفت یکی از عامل هایی که افراد برای خواندن آنها وقت نمی گذارند شاید آگاهی لازم را در مورد اینکه این قوانین تا چه حد می تواند حریم خصوصی آنها را نقض کند ندارند و همچنین در این قوانین یکسری مسائل فنی و یا حقوقی اشاره می شود که افراد عادی حتی با خواندن آنها باز هم به طور کامل از منظور قانون آن متوجه نشوند. در این گونه موارد یکی از بهترین کارها این است که سیاست های opt-in را در مورد حریم خصوصی افراد به کار ببریم تا افراد با رضایت آگاهانه خود در صورت تمایل، اطلاعات شخصی خود را در اختیار سایت ها و شبکه های اجتماعی قرار دهند.
و همچنین راهکار دیگر این است که یکسری از قوانین اصلی که در بردارنده سیاست های کلی یک برنامه و یا هرچیز دیگری است را در قالب چند قانون کوتاه و ساده بیان کنند تا حداقل افراد آن را بخوانند و در صورت تمایل کاربر، امکانی هم وجود داشته باشد که کل قوانین را بتوانند بخوانند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد